הנחיות אוסטרליות הממליצות להכניס ביצה לתזונה של ילד בשנה הראשונה לחייו ראו את מספר הילדים עם אלרגיה לביצית ירד ב-17%, מצאו חוקרים.
מחקר בראשות אוניברסיטת קווינסלנד ומכון המחקר לילדים של מרדוק בדק 7,200 ילדים בשני מחקרים מבוססי אוכלוסייה אוסטרלית, כדי להעריך אם שיעורי האלרגיה לביצית ירדו מאז הצגת ההנחיות לשנת 2016.
פרופסור משנה ג'ניפר קופלין מהמרכז לחקר בריאות הילד של UQ אמרה כי אלרגיה לביצים היא אחת מאלרגיות המזון הנפוצות ביותר בילדים צעירים.
באוסטרליה יש את אחד מהשיעורים הגבוהים ביותר של אלרגיה למזון בעולם, כאשר אחד מכל 10 תינוקות אלרגי למזון אחד או יותר.
למיטב ידיעתנו, זהו המחקר הראשון שמראה הפחתה באלרגיה לביצית לאחר הצגת הנחיות חדשות להאכלת תינוקות ברמת האוכלוסייה.
רוב ההורים פעלו לפי ההנחיות, והתוצאות הללו מספקות ביטחון שהעצה הזו תעזור להפחית את הסיכוי שילדם יפתח אלרגיה לביצית."
ג'ניפר קופלין, פרופסור חבר, המרכז לחקר בריאות הילד של UQ
פרופסור חבר רייצ'ל פיטרס מהמכון לחקר הילדים של מרדוק אמרה כי הירידה באלרגיה לביצית הייתה בולטת עוד יותר אצל תינוקות עם אקזמה, שהיא גורם סיכון ידוע לאלרגיות למזון.
מבין הילדים הללו, שיעורי האלרגיה לביצית הופחתו מ-35% ל-22%.
"הכנסת ההנחיות לשנת 2016 הייתה שינוי משמעותי מרוב העצות שניתנו בשנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים, שהמליצו להורים לדחות את מתן ביצים ומזונות אלרגניים אחרים עד לגיל 1-3 שנים אם יש היסטוריה משפחתית חזקה של אלרגיה", אמר ד"ר פיטרס.
"עצה נוכחית מהאגודה האוסטרלית לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה, המבוססת על העדויות האחרונות הזמינות, היא להכניס ביצה מבושלת היטב וחמאת בוטנים חלקה זמן קצר לאחר שהתינוק מתחיל לאכול מזון מוצק, בדרך כלל בסביבות גיל 6 חודשים."
מזונות אחרים הגורמים לאלרגיה נפוצים כמו חלב פרה, דגים, שומשום, חיטה ואגוזי עץ, מומלץ גם לכלול בתזונה לפני גיל שנה.
ד"ר קופלין אמר כי יש צורך במחקר נוסף על אלרגיות למזון.
"למרות שאנו מתחילים לראות ירידה באלרגיה לביצית, היא עדיין נפוצה", אמרה.
"יש תינוקות שעדיין יכולים לפתח אלרגיה למזון למרות שהקפידו על הנחיות, ומחקר נוסף מתבצע ונדרש, כדי למצוא אסטרטגיות מניעה אחרות.
"אבל אנחנו מקווים שהממצאים הללו מספקים ביטחון להורים להמשיך ולמלא אחר ההמלצות הנוכחיות".