שלושה עשורים של מעקב מצביעים על כך שסוג האלכוהול והמשקאות עשויים להתייחס באופן שונה לאריכות ימים ולסיכון להתקף לב, אך הממצאים התצפיתיים אינם מוכיחים כי השתייה עצמה מגינה או מזיקה.
מחקר: קשר בין צריכת אלכוהול לאוטם שריר הלב, שבץ מוחי ותמותה מכל הסיבות בקרב עובדי רכב שוודים מעל 30 שנה. קרדיט תמונה: Chizhevskaya Ekaterina / Shutterstock
במחקר שפורסם לאחרונה ב- Scandinavian Journal of Primary Health Careקבוצת חוקרים העריכה את הקשרים של צריכת אלכוהול וסוג משקה עם אוטם שריר הלב (מִי), שבץ מוחי ותמותה מכל הסיבות בקרב עובדי רכב שוודים בגיל העמידה, עקבו במשך 30 שנה.
רֶקַע
מחלות לב וכלי דם נותרו גורם מוות מוביל גם כאשר תוחלת החיים של גברים שוודים עלתה בכשנתיים בין השנים 2001-2010 ו-2011-2020. הקשר של אלכוהול עם בריאות הלב וכלי הדם הוא מורכב: מחקר תיאר דפוס בצורת J, בעוד שהחששות כוללים את השערת ה"נגמל חולה" ועדויות לכך שאפילו צריכה נמוכה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות. הממצאים משתנים גם לפי אזור וסוג המשקה.
אלכוהול נקשר ל-MI בכמה מחקרים, בעוד מחקרים אחרים הדגישו את תדירות השתייה או דיווחו על השפעות אפשריות של בירה או יין. הנחיות בינלאומיות קובעות ששום רמת צריכת אלכוהול אינה נטולת סיכון, מה שמדגיש את הצורך במחקר נוסף.
לגבי המחקר
ניתוח האורך הפרוספקטיבי השתמש בנתונים ממחקר Coeur, שיזם בשנת 1993 בקרב 1,144 גברים בגילאי 45-50 שנים המועסקים בוולוו בגטבורג, שוודיה. לאחר החרגות בגין סירוב, מחלה, טיפול קרדיווסקולרי, חריג אחד בצריכת אלכוהול ו-26 משתתפים עם נתונים חסרים, נכללו 973 גברים.
מידע הבסיס כלל שימוש באלכוהול, לחץ דם, בדיקות מעבדה, עישון, פעילות גופנית, סוכרת, מצב תעסוקתי ומצב משק בית. תת-מחקר משנת 1995 סיפק 173 דגימות דם ו-84 שאלונים לניתוחים נוספים.
צריכת האלכוהול הכוללת חושבה על פי דיווח עצמי של משקאות בשבוע והערכת אלכוהול טהור לכל משקה: 6 גרם לבירה, 14 גרם ליין ו-13 גרם למשקאות חריפים. המשתתפים סווגו לפי הצריכה הכוללת, סוג המשקה, קבוצות הצריכה המדורגות וצריכת סיכון של לפחות 120 גרם לשבוע.
התוצאות היו תמותה מכל הסיבות, MI ושבץ מוחי, שזוהו באמצעות רישומי בריאות לאומיים עד 31 בדצמבר 2023, באמצעות סיווג בינלאומי של מחלות (ICD) קודים. נתונים תיאוריים השתמשו בחציונים ובטווחים בין-רבעוניים (IQRs); ניתוחים סטטיסטיים השתמשו ביחסי סיכויים (משרדי חוץ), ספירמן rho, הערכות קפלן-מאייר, מבחני צ'י ריבוע ורגרסיית קוקס בחבילה הסטטיסטית למדעי החברה (SPSS).
מודלים של רגרסיה של Cox הותאמו לגורמים קרדיווסקולריים וסוציו-אקונומיים רלוונטיים, כאשר המשתנים המשתנים משתנים לפי התוצאה. כמה דגמים ספציפיים למשקה הותאמו גם לצריכה של סוג משקה אחר.
תוצאות המחקר
מבין 973 משתתפים, 237 (24%) מתו, 100 (10%) חוו MI, ו-89 (9%) חוו שבץ מוחי. לשתייני אלכוהול הייתה צריכה חציונית של 56 גרם לשבוע לעומת 0 גרם לשבוע בקרב לא שותים.
לשתות אלכוהול ויין היו רמות כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה מעט גבוהות יותר מאשר לא שותים. קבוצות שתייה הכילו גם שיעורים גבוהים יותר של עובדי פקידות ומשתתפים נשואים או חיים משותפים. לעובדים רווקים, גרושים או אלמנים היה שיעור התמותה כמעט פי שניים מעובדים נשואים או חיים משותפים, בעוד שלעובדי כפיים הייתה תמותה גבוהה בכמעט 59% מעובדי פקידות.
ניתוח rho של Spearman הראה מתאמים חיוביים בין כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה לבין צריכת אלכוהול, יין ובירה הכוללת. לא נמצא מתאם בין שימוש עצמי באלכוהול לבין גמא-גלוטמיל טרנספראז בתת-הקבוצה של 1995; עם זאת, דיווח עצמי של צריכת אלכוהול כוללת מתאם מתון עם הערכת מחקר הדיאטה משנת 1995 (R = 0.58).
התמותה הגולמית מכל הסיבות הייתה נמוכה יותר בקרב שותי אלכוהול, עם סיכויי תמותה נמוכים משמעותית מאלה שאינם שותים. צריכת יין ובירה הראתה דפוסים דומים, בעוד שלכמה קבוצות צריכת אלכוהול כוללות היו גם סיכויים נמוכים יותר מאשר נמנעים. קבוצת שתיית הסיכון, לעומת זאת, לא הייתה שונה משמעותית מקבוצת הסיכון שאינה בסיכון.
עבור MI, ההשוואה הישירה בין שתייני אלכוהול ללא-שותים לא הייתה משמעותית. עם זאת, לקבוצת צריכת האלכוהול השניה הנמוכה ביותר היו סיכויים כפולים ל-MI בהשוואה לאנשים שאינם שותים.
צריכת בירה הייתה קשורה ל-MI: 76 שותי בירה (12%) לעומת 24 לא שותי בירה (7%) חוו אירועים, המקבילים לכ-70% סיכוי גבוה יותר ל-MI בקרב שותי בירה. לקבוצת צריכת הבירה הגבוהה ביותר היו גם סיכויים גבוהים משמעותית ל-MI בהשוואה לאלו שאינם שותים בירה. צריכת יין לא הייתה קשורה באופן מובהק ל-MI בקבוצת 30 השנים.
לא נמצא קשר מובהק בין צריכת אלכוהול לשבץ מוחי, עם שיעורי אירועים דומים בקרב שותים ולא שותים.
רגרסיה מתוקנת של Cox הצביעה על קשר קטן בין צריכת אלכוהול הכוללת ותמותה מכל הסיבות לאחר התחשבות בגורמים קרדיווסקולריים וסוציואקונומיים רלוונטיים. השיוך המותאם המתאים ליין לא נתמך סטטיסטית.
עבור MI, המודל המותאם גם הצביע על קשר קטן עם צריכת בירה. ניתוחים מותאמים לשבץ לא הראו קשרים משמעותיים עם סך אלכוהול, בירה או יין.
ניתוח קפלן-מאייר הראה זמן ממוצע משוער ארוך יותר עד למוות במהלך מעקב בקרב שותי אלכוהול מאשר לא שותים: 28.1 לעומת 26.8 שנים, הבדל של 1.3 שנים. לשתייני יין היה זמן מוות ממוצע מוערך של 28.5 שנים לעומת 27.1 שנים בקרב לא שותי יין, בעוד שההערכות המקבילות היו 28.1 ו-27.1 שנים עבור שותי בירה ושותי בירה, בהתאמה.
עבור MI, שתיי בירה חוו את האירוע בממוצע של 28.5 שנים, בהשוואה ל-29.1 שנים בקרב לא שותי בירה, הבדל של 0.6 שנים. הבדלי שבץ מוחי לא היו מובהקים בין קבוצות המשקאות.
מסקנות
לאחר 30 שנות מעקב, צריכת אלכוהול בקרב עובדי רכב שוודים בגיל העמידה הללו הייתה קשורה לזמן משוער ארוך יותר עד למוות במהלך המעקב ולסיכויים נמוכים יותר לתמותה מכל הסיבות, בעוד שצריכת בירה הייתה קשורה לסבירות גבוהה יותר ל-MI ולאירוע MI מוקדם יותר. לא נצפה קשר מובהק בין צריכת אלכוהול לבין שבץ מוחי.
הממצאים דורשים פרשנות זהירה מכיוון שהקבוצה כללה גברים שוודים בגיל העמידה עם תעסוקה יציבה, חשיפה לאלכוהול התבססה על דיווח עצמי, שתיינים בסיכון גבוה היו מיוצגים בחסר וגורמי אורח חיים עשויים להשתנות במהלך המעקב. קבוצות השתייה גם היו שונות באופן מהותי במאפיינים סוציו-אקונומיים, וגורמים לא מדודים כמו תזונה והקשר תרבותי יכלו לתרום לאסוציאציות שנצפו. לפיכך, המחקר לא יכול לקבוע שאלכוהול עצמו שיפר את ההישרדות או שבירה הגבירה ישירות את הסיכון ל-MI.
יש צורך במחקרים גדולים ומגוונים יותר עם הערכות שתייה ואורח חיים מפורטות.