Search
Paper: Nut consumption and the risk of hypertension: a systematic review and dose response meta-analysis of prospective studies. Image Credit: Pawel Michalowski / Shutterstock

כמה חשובים אגוזים ללחץ הדם? מחקר זה מצביע על קומץ ביום

ניתוח של יותר מ-143,000 אנשים מצביע על כך שבערך חופן אגוזים ביום עשוי להציע את התועלת הגדולה ביותר, כאשר צריכה גבוהה יותר קשורה לסיכון נמוך משמעותית ליתר לחץ דם.

מאמר: צריכת אגוזים והסיכון ליתר לחץ דם: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של תגובת מינון של מחקרים פרוספקטיביים. קרדיט תמונה: פאבל מיכלובסקי / Shutterstock

במחקר שפורסם לאחרונה ב- כתב העת הבריטי לתזונהחוקרים בדקו את הקשר בין צריכת אגוזים לבין הסיכון ליתר לחץ דם.

יתר לחץ דם הוא חשש בריאותי משמעותי, המשפיע על 1.4 מיליארד אנשים ברחבי העולם. הוא גם אחד התורמים המובילים לנטל המחלות העולמי, המהווה כמעט 8% משנות החיים המותאמות לנכות.

דיאטות דלות בדגנים מלאים, אשלגן, פירות, ירקות ואגוזים/זרעים אך עשירות בתוספת סוכר, נתרן, משקאות ממותקים ובשר מעובד ואדום הם גורמי הסיכון התזונתיים העיקריים הקשורים ליתר לחץ דם.

אגוזים ומרכיביהם הוצעו לתרום לבריאות הלב וכלי הדם. מספר מטא-אנליזות של מחקרים אקראיים מבוקרים דיווחו על ירידה בלחץ הדם (BP) עם צריכת אגוזים, אם כי הממצאים לא היו עקביים לחלוטין. עם זאת, ירידה משמעותית גבולית בסיכון ליתר לחץ דם דווחה במטה-אנליזה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים.

מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שלאחר מכן הניבו תוצאות מעורבות לגבי הקשר בין צריכת אגוזים וסיכון ליתר לחץ דם.

לגבי המחקר

במחקר הנוכחי, החוקרים העריכו את הקשר בין צריכת אגוזים לבין הסיכון ליתר לחץ דם. ראשית, מאגרי המידע של Embase ו-PubMed נערכו חיפוש מקיף אחר מחקרים שהעריכו את הקשר בין צריכת אגוזים לבין הסיכון ליתר לחץ דם. מחקרים מתאימים היו מחקרי עוקבה פרוספקטיביים, מחקרי עוקבה מבוססי אוכלוסייה, מחקרי עוקבה מקרים ומחקרי מקרה-ביקורת מקוננים.

נתונים רלוונטיים, כגון מאפייני מחקר ומשתתף, חשיפה, הערכות סיכון, מעקב ומשתנים מותאמים, חולצו מהמחקרים הכלולים. נעשה שימוש בסולם ניוקאסל-אוטווה שונה כדי להעריך את איכות המחקרים. עוצמת הראיות הוערכה באמצעות הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) קריטריונים לדירוג. סיכום סיכון יחסי (RR) הערכות חושבו עבור הקשר בין צריכת אגוזים וסיכון ליתר לחץ דם באמצעות מודלים של אפקטים אקראיים.

נבדקו קשרים ליניאריים ולא ליניאריים בין מינון לתגובה. הנתון של ריבוע I שימש להערכת הטרוגניות בין מחקרים. יתר על כן, ניתוחי מטה-רגרסיה ותת-קבוצות חקרו מקורות פוטנציאליים להטרוגניות, כולל משך מעקב, מין, איכות מחקר, מיקום גיאוגרפי, מספר מקרים, שיטת הערכה והתאמה למבלבלים. הטיית פרסום נבחנה באמצעות עלילות משפך ומבחן של אגר.

ממצאים

חיפוש הספרות הרחב יותר, שכלל חשיפות תזונתיות נוספות, זיהה 7,879 רשומות, מתוכם שמונה מחקרים פרוספקטיביים נכללו בניתוח האגוזים. במחקרים היו 143,380 משתתפים, כולל 20,665 עם יתר לחץ דם, בגילאי 18-87 שנים. שני מחקרים כללו גברים בלבד, בעוד הנותרים כללו את שני המינים. שלושה מחקרים נערכו בארצות הברית (לָנוּ), שלושה באסיה (איראן, סין ודרום קוריאה), ושניים באירופה (צרפת וספרד). בממוצע, ציון האיכות של המחקרים היה 6.8 מתוך שמונה.

שישה מחקרים דורגו כאיכותיים ושניים כאיכותיים. צריכת האגוזים הגבוהה ביותר הייתה קשורה באופן הפוך לסיכון ליתר לחץ דם, עם RR מסכם של 0.84, בהשוואה לצריכה הנמוכה ביותר. בניתוח מינון-תגובה ליניארי, ה-RR הסיכום היה 0.8 עבור כל מנת אגוזים (~28 גרם) שנצרכה ביום. עם זאת, ההטרוגניות בין מחקרים הייתה משמעותית והונחה בחלקה על ידי מחקר אחד. בנוסף, צוין קשר לא ליניארי פוטנציאלי, כאשר העקומה הלא ליניארית השתטחה ב-25-30 גרם ליום.

הקשר ההפוך נצפה ברוב ניתוחי תת-הקבוצות, ללא עדות להטרוגניות בין תת-הקבוצות. המחברים דירגו את הסבירות לסיבתיות כסבירה לפי קריטריוני ה-WCRF, למרות שהם ציינו שלא ניתן לשלול בלבול שיורי. בניתוח רגישות, הפיכת יחסי הסיכויים ל-RRs לא שינתה את סיכום ה-RR עבור קטגוריית צריכת האגוזים הגבוהה ביותר לעומת הנמוכה ביותר. הבדיקות של Begg ו-Egger ובדיקת חלקת המשפך לא גילו שום אינדיקציה להטיה בפרסום, אם כי רק שמונה מחקרים היו זמינים.

מסקנות

לסיכום, צריכה גבוהה יותר של אגוזים הייתה קשורה לסיכון נמוך משמעותית ליתר לחץ דם. בפרט, סיכון יחסי נמוך ב-20% נקשר לכל עלייה של 28 גרם ליום בצריכת אגוזים בניתוח מינון-תגובה הליניארי. הייתה אינדיקציה כלשהי לקשר לא ליניארי, עם צריכת אגוזים של 30-35 גרם ליום הקשורה לירידה של 26% בסיכון. ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם מטא-אנליזות המדווחות על היתרונות של צריכת אגוזים עבור לחץ דם.

מגבלות המחקר כוללות בלבול פוטנציאלי שיורי, שגיאת מדידה תזונתית, בעיקר הערכות בסיס בודדות של צריכת אגוזים, והיעדר ניתוח לפי סוגי אגוזים ספציפיים.

יתרה מכך, לא היו נתונים לגבי האם אגוזים היו מומלחים או לא מומלחים, שיקול חשוב מכיוון שמלח יכול להגביר את לחץ הדם, ולא היו מחקרים מאפריקה או תת היבשת ההודית. לפיכך, ייתכן שהממצאים לא יחולו על כל העדות או האוכלוסיות.

מחקר עתידי צריך לכלול קבוצות מגוונות, לבחון סוגי אגוזים ספציפיים והאם הם מומלחים, לחקור מטבוליטים ספציפיים באגוזים, ולהבהיר את המנגנונים העומדים בבסיס הקשר. בסך הכל, התוצאות מספקות תמיכה נוספת להמלצות תזונתיות לצריכת אגוזים מוגברת.

דילוג לתוכן