אפילו אנשים שעומדים בהמלצות לפירות וירקות כמעט ולא צורכים מספיק פלבנולים כדי להתאים לרמות הקשורות להפחתת הסיכון הקרדיווסקולרי, מה שמעלה שאלות חדשות לגבי האם יש צורך בהדרכה תזונתית ספציפית לפלבנול.
מחקר: הקפדה על הנחיות התזונה אינה מניבה רמות צריכת פלבנול הקשורות להשפעות קרדיווסקולריות מועילות. קרדיט תמונה: Tatjana Baibakova/Shutterstock.com
מחקר שנערך לאחרונה ב אוכל ותפקוד בדק האם ההמלצות התזונתיות העדכניות לפירות, ירקות ואיכות התזונה עומדות ברמות צריכת הפלבנול הקשורות ליתרונות לבריאות הלב וכלי הדם.
בעצות התזונה הנוכחיות אין מטרות ספציפיות לפלבנול
פלבנולים הם תת-מעמד של פלבנואידים, קבוצה של תרכובות פוליפנוליות שמקורן בצמח המוגדרות על ידי מבנה 3-hydroxyflavan. מולקולות אלו נפוצות במגוון רחב של מזונות, כולל פירות, ירקות, תה, קקאו וקטניות. לפלבנולים יש פעילויות ביולוגיות מובהקות, כולל פונקציות נוגדות חמצון ויכולת לווסת תהליכים כלי דם ודלקתיים הרלוונטיים לבריאות קרדיומטבולית.
ניסויים בקנה מידה גדול כמו COSMOS הראו שצריכה יומית של 500 מ"ג של פלבנולים קשורה להפחתה בתמותה קרדיווסקולרית ובאירועים קרדיווסקולריים בקרב מבוגרים, מה שמעורר עניין בקביעת המלצות תזונתיות לפלבנולים. למרות הממצאים הללו, הנחיות התזונה של ארה"ב, בריטניה וארגון הבריאות העולמי (WHO) מתמקדות בצריכה כללית של פירות, ירקות וקטניות ללא יעדי פלבנול ספציפיים. למרות שמומחים ממליצים על 400-600 מ"ג של פלבנולים מדי יום לבריאות קרדיומטבולית, עדיין לא ברור אם ההנחיות הנוכחיות משיגות כמויות אלו.
סמנים ביולוגיים תזונתיים מאומתים, כגון 5-(3',4'-dihydroxyphenyl)-γ-valerolactone מטבוליטים (gVLMB) ומטבוליטים (-)-epicatechin הקשורים מבחינה מבנית (SREMB), מאפשרים כעת כימות אובייקטיבי של צריכת פלבנול. עם זאת, קיימים נתונים מוגבלים לגבי האם מעקב אחר דפוסי תזונה מבוססים ושימוש באמצעים מבוססי סמנים ביולוגיים מביא לצריכת פלבנול מספקת כדי להעניק את היתרונות הבריאותיים שנצפו. טיפול בפערים אלה הוא קריטי כדי לספק המלצות מבוססות ראיות.
שתי קבוצות גדולות בדקו את רמות צריכת הפלבנול
המחקר הנוכחי בדק האם הקפדה על צריכת פירות וירקות מומלצת ודפוסי תזונה בריאים מביאה לצריכת פלבנול של לפחות 500 מ"ג ליום, הכמות המקושרת ליתרונות קרדיווסקולריים בניסוי COSMOS ומומלצת על ידי מומחים.
הנתונים נאספו משני מחקרים: ניסוי COSMOS (ארה"ב), אשר העריך פלבנולים של קקאו ומולטי ויטמינים למניעת CVD וסרטן ב-21,442 מבוגרים בגילאי 60 ומעלה, וקבוצת EPIC-Norfolk (בריטניה), שגייסה 30,447 מבוגרים בגילאי 40-79. צריכת התזונה הוערכה על ידי שאלון ב-COSMOS ויומן בן 7 ימים ב-EPIC-Norfolk.
ב-COSMOS, 6,509 משתתפים סיפקו דגימות שתן נקודתיות לניתוח סמן ביולוגי של פלבנול. ב-EPIC-Norfolk, 24,154 משתתפים סיפקו דוגמאות דומות. המחקר הנוכחי כימת את gVLMB ו-SREMB מדגימות השתן. בנוסף לסמן הביולוגי של פלבנול, הוערך גם ויטמין C בפלזמה.
צריכת פלבנול מפירות וירקות בוצעה הדמיה באמצעות נתוני Phenol-Explorer ו-2017 NHANES. סימולציות בדקו מספרי מנות יומיות ואסטרטגיות לבחירת מזון באמצעות 10,000 סימולציות של מונטה קרלו לכל תרחיש. תכולת פלבנול התקבלה מטווחים מדווחים של תרכובות רלוונטיות.
תזונה בריאה לעתים נדירות מספקת צריכת פלבנול מספקת
משתתפי COSMOS היו בדרך כלל מבוגרים יותר, בעלי סיכוי גבוה יותר להיות גברים ובעלי BMI גבוה יותר, בעוד של-EPIC Norfolk היה פחות גיוון אתני. השוואות צריכת המזון הוגבלו על ידי הבדלי מדידה, למעט תה, שנצרך בתדירות גבוהה הרבה יותר ב-EPIC Norfolk ומהווה מקור מרכזי לפלבנולים.
רמות הסמן הביולוגי של פלבנול היו דומות באופן כללי בשתי העוקות, אם כי למשתתפי EPIC Norfolk היו רמות גבוהות יותר של הסמן הביולוגי (-)-epicatechin. בסך הכל, רק 19% ממשתתפי COSMOS ו-18% מאלה ב-EPIC Norfolk השיגו את צריכת הפלבנול המשוערת בסמן ביולוגי שווה ערך ל-500 מ"ג ליום. גברים היו בעלי סיכוי גבוה יותר להגיע לסף זה בשני המחקרים, בעוד שגיל ו-BMI הראו קשרים שונים בין העוקות.
הקפדה על דפוסי תזונה בריאים לא הגדילה באופן משמעותי את הסבירות להגיע ליעד הפלבנול. ב-COSMOS, אפילו משתתפים עם ציוני האיכות הגבוהים ביותר של צריכת פירות וירקות או דיאטה עמדו רק לעתים רחוקות ברף, ורק כ-21% עשו זאת. לאלה עם איכות הדיאטה הגבוהה ביותר היה סיכוי גבוה יותר להגיע ליעד מאשר לאלה עם הציונים הנמוכים ביותר, אך הקשרים הכוללים בין איכות התזונה, צריכת פירות, צריכת תה וסמנים ביולוגיים של פלבנול היו חלשים.
ממצאים דומים הופיעו ב-EPIC Norfolk. רק 16% מהמשתתפים עם צריכת הפירות והירקות הגבוהה ביותר עמדו ביעד הפלבנול, ואלו שהקפידו על המלצות התזונה בבריטניה לא היו בסבירות גבוהה יותר להשיג אותה. צריכה גבוהה יותר של תה הייתה קשורה לצריכת פלבנול גדולה יותר, אך אפילו בקרב שתייני התה הכבדים ביותר, פחות מאחד מכל חמישה משתתפים הגיעו לרמת היעד.
סימולציות ממוחשבות תמכו בתצפיות אלו, והראו כי סביר להניח שפירות וירקות הנצרכים בדרך כלל לא יספקו 500 מ"ג ליום של פלבנולים, אפילו כשהם נצרכים בכמויות מומלצות. בעוד בחירה במזונות עם תכולת פלבנול גבוהה במיוחד שיפרה את הסיכויים להגיע ליעד, ההסתברות נותרה מתחת ל-50%.
החוקרים מציעים ששונות רחבה בתכולת הפלבנול בין מזונות, ואפילו בין זנים של אותו פרי או ירק, עשויה לסייע בהסבר מדוע הקפדה על המלצות תזונתיות כלליות אינה מניבה באופן מהימן צריכת פלבנול הקשורה ליתרונות קרדיווסקולריים.
חשוב לציין, ספי הסמנים הביולוגיים ששימשו בניתוח נבחרו בכוונה כדי לטעות בצד של הערכת יתר של צריכת פלבנול, מה שמרמז על כך שהשיעור האמיתי של אנשים המגיעים ליעד של 500 מ"ג ליום עשוי להיות אפילו נמוך יותר.
ההנחיות התזונתיות הקיימות מחמיצות את רמות הפלבנול המגנות על הלב
הנחיות התזונה הנוכחיות לבדן אינן מספיקות כדי להבטיח צריכת פלבנול ברמות שהוכחו כמפחיתות את הסיכון ל-CVD, כפי שהוכח בניסוי COSMOS. המחברים מציינים כי הנחיות תזונתיות קיימות נועדו לעמוד בדרישות תזונתיות במקום לייעל את הצריכה של תרכובות ביו-אקטיביות ספציפיות, כגון פלבנולים.
ייתכן שיהיה צורך בקביעת ערכי התייחסות תזונתיים ספציפיים לפלבנולים כדי לעזור לציבור להשיג את היתרונות הבריאותיים הללו. למרות שארה"ב לא נתנה עדיפות לערכים דמויי צריכת התייחסות תזונתית (DRI) עבור פלבנולים וחומרים ביו-אקטיביים אחרים, ייתכן שארגונים אחרים יוכלו להניע את התהליך הזה קדימה מהר יותר. יוזמות אחרונות לקביעת צריכת צריכת ביולוגית מומלצת, יחד עם הנחיות לצריכת פלבנול מקבוצות כמו האקדמיה לתזונה ודיאטה, הן צעדים מבטיחים בכיוון זה.
הורד את עותק ה-PDF שלך עכשיו!