מחקר שנערך בקרב 2,044 מבוגרים יפנים מבוגרים מצא שאלו עם רמות נמוכות יותר של ויטמין C בפלסמת הדם שלהם נטו לנפח נמוך יותר של חומר אפור במוחם, כמו גם קישוריות נמוכה יותר בין אוסף של אזורי מוח הידועים כרשת מצב ברירת המחדל. Haruka Nagaya מאוניברסיטת Hirosaki, יפן, ועמיתיו מציגים את הממצאים הללו בכתב העת לגישה פתוחה PLOS One ב-10 ביוני 2026.
מחקרים קודמים חשפו קשר בין דיאטות גבוהות יותר בוויטמין C לבין סיכון נמוך יותר לפגיעה קוגניטיבית בקרב מבוגרים. עם זאת, מחקרים מעטים בדקו ישירות את רמות ויטמין C בפלסמה בדם וקשרים פוטנציאליים למבנה המוח ולקישוריות בתוך רשתות המוח. כדי לעזור למלא את הפער הזה, Nagaya ועמיתיו ניתחו סריקות של הדמיית תהודה מגנטית (MRI) ורמות ויטמין C בפלזמה של 2,044 מבוגרים יפנים מעל גיל 64.
באופן ספציפי, הם מדדו את הנפח של חומר המוח האפור והלבן של כל משתתף (מהווים הבדלים אישיים בנפח המוח הכולל בין המשתתפים). הם גם העריכו קישוריות בתוך רשת מצב ברירת המחדל, הקשורה למספר פונקציות קוגניטיביות, כגון קשב וזיכרון אוטוביוגרפי.
לאחר הסבר סטטיסטי של גורמים אחרים שיכולים להשפיע על מבנה המוח והקישוריות – כגון גיל, הרגלי פעילות גופנית ורמת השכלה – החוקרים מצאו כי משתתפים עם רמות נמוכות יותר של ויטמין C בפלזמה נטו לנפח חומר אפור נמוך יותר, כמו גם קישוריות נמוכה יותר ברשת מצב ברירת המחדל.
ממצאים אלו מצביעים על האפשרות שרמות אופטימליות של ויטמין C בפלסמה בדם עשויות לתמוך בתפקוד קוגניטיבי ולנטרל ירידה קוגניטיבית. עם זאת, הממצאים אינם מאשרים שום קשר בין רמות ויטמין C לבין בריאות המוח, ויש צורך במחקר נוסף כדי לחקור את המנגנונים הביולוגיים מאחורי הקשרים הסטטיסטיים שנצפו.
המחברים גם מציינים כי מחקר עתידי יכול להתבסס על מחקר זה על ידי נטילת מדידות חוזרות ונשנות של ויטמין C בפלזמה לאורך זמן, תוך התחשבות באורח חיים וגורמים תזונתיים נוספים, והכללת משתתפים ממוצא אתני ומעמד סוציו-אקונומי נוספים.
Tomohiro Shintaku מוסיף: "המחקר שלנו מדגים שרמות גבוהות יותר של ויטמין C בפלזמה קשורות לקישוריות מבנית שנשמרה טוב יותר של רשת מצב ברירת המחדל (DMN), רשת מוח מרכזית המעורבת בתפקוד קוגניטיבי. ממצא זה מייצר את ההשערה המרגשת כי תזונה עשירה בויטמין C עשויה למלא תפקיד תומך בשמירה על בריאות המוח והפחתת ירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל בקרב מבוגרים.."
"מה שמצאתי הכי מרתק במחקר הזה הוא שהצלחנו לזהות את הקשרים העדינים אך המשמעותיים הללו בין גורם תזונתי יחיד ורשתות מוח בקנה מידה גדול על ידי שימוש בקבוצה חזקה ומבוססת קהילה של למעלה מ-2,000 מבוגרים מבוגרים. זה באמת מדגיש את ההשפעה הפוטנציאלית של הרגלי התזונה היומיומיים שלנו על מבני המוח שלנו."