Search
המחקר מזהה 9 גנים חדשים הקשורים לסוכרת הריונית

תזונה מזינה עשויה להגן מפני סוכרת מסוג 2, ללא קשר לגנטיקה

תזונה בריאה שמקפידה על המלצות תזונה קשורה לרמות טובות יותר של גלוקוז בדם ולסיכון נמוך יותר לטרום סוכרת וסוכרת מסוג 2, כך עולה ממחקר חדש מאוניברסיטת מזרח פינלנד. קשר זה נצפה גם אצל אנשים עם נטייה גנטית גבוהה לסוכרת מסוג 2.

סוכרת מסוג 2 היא מחלה גנטית חזקה שניתן למנוע ולדחות באמצעות אורח חיים בריא, כגון תזונה ופעילות גופנית.

עם זאת, לא ממש ידענו אם תזונה בריאה מועילה לכולם באותה מידה, כלומר לאלה עם סיכון גנטי נמוך ולאלה עם סיכון גנטי גבוה".

אולה טולונן, חוקרת דוקטורט, אוניברסיטת מזרח פינלנד

מחקר החתך בדק צריכת מזון ורמות גלוקוז בדם ביותר מ-1,500 גברים בגיל העמידה וקשישים המשתתפים במחקר התסמונת המטבולית בגברים, METSIM. צריכת המזון נמדדה באמצעות שאלון תדירות מזון, ורמות הגלוקוז בדם נמדדו באמצעות בדיקת סבילות לגלוקוז של שעתיים. בנוסף, הסיכון הגנטי של משתתפי המחקר לסוכרת מסוג 2 נמדד על סמך 76 וריאנטים גנטיים הקשורים לסיכון לסוכרת מסוג 2.

החוקרים זיהו שני דפוסי תזונה המבוססים על צריכת מזון. דפוס תזונה המכונה "בריא" כלל, בין היתר, ירקות, פירות יער, פירות, שמנים צמחיים, דגים, עופות, תפוחי אדמה, יוגורט לא ממותק ודל שומן, גבינה דלת שומן ומוצרי דגנים מלאים, כגון דייסה, פסטה. ואורז. דיאטה זו הייתה קשורה, למשל, לרמות נמוכות יותר של גלוקוז בדם ולסיכון נמוך יותר לטרום סוכרת וסוכרת מסוג 2.

המחקר גם חקר את ההשפעה של הסיכון הגנטי לסוכרת מסוג 2 על הקשרים לתזונה ולמטבוליזם של גלוקוז. נראה כי הקשר בין תזונה בריאה למטבוליזם טוב יותר של גלוקוז נכון עבור אנשים עם סיכון גנטי נמוך וגבוה לסוכרת.

"הממצאים שלנו מראים שנראה שתזונה בריאה מועילה לכולם, ללא קשר לסיכון הגנטי שלהם", מסכם טולונן.

הממצאים פורסמו ב כתב העת האירופי לתזונה.

דילוג לתוכן