שחייה היא פעילות גופנית שמשפרת את תפקוד הלב וכלי הדם ובעזרתה ניתן גם למנוע כאבי גב, שרירים וצוואר. רוצים לדעת מה הקשר בין סגנונות שחייה לעמוד השדרה שלכם? הנה כל התשובות

גברים ונשים משתמשים כיום בשחייה כפעילות גופנית עיקרית לשמירה על משקל וחיטוב הגוף. בתוך כך, השחייה היא פעילות גופנית שמשפרת את תפקוד הלב וכלי הדם. 30 דקות של שחייה נמרצת למשל שורפים כ-400 קלוריות, בעוד עם סגנונות שחייה כמו חזה ופרפר אפשר להגיע לשריפת 500 קלוריות.

לצד האמור לעיל, היתרון האמיתי שמתבטא בקרב העוסקים בשחייה היא ההשפעה על עמוד השדרה. שחייה מונעת כאבי גב, שרירים וצוואר ובעזרתה ניתן לשלב אלמנטים מתחום הפיזיולוגיה בפעילות ספורטיבית שבועית. השחייה לא רק מפחיתה את אחוזי השומן בגוף ומשפרת את הכושר האירובי, אלא גם מקלה על כאבים קיימים, בעיות גב ומפרקים ומומלצת עבור נשים בהריון, מוגבלי תנועה, אנשים בתהליכי שיקום ועוד.

כיצד כל סגנון שחייה משפיע על הגוף?

ספורט בריא להקלה על כאבי הגב. צילום pixabay

העניין היחיד שצריך לשים לב אליו קשור לאופן שבו כל סגנון שחייה משפיע על הגוף ועמוד השדרה. שחיית חתירה שנחשבת לנגישה ולפופולאריות ביותר מאפשרת לשחות לאורך זמן ולמרחקים, ללא עומס מיותר על השרירים והמפרקים. היא משלבת את התנועתיות הנדרשת להקלה על כאבי גב יחד עם שימור תנוחה נכונה של עמוד השדרה ומונעת עומס על הברכיים והעצמות. במקביל, זהו סגנון שמאפשר לגוף לא לשקוע ולהתקדם במהירות כדי למנוע כאבי גב חוזרים.

לשם השוואה, שחייה בסגנון חזה עובדת על שרירים אחרים לגמרי ומתאימה עבור מי שרוצה לשפר את תפקודי הלב והריאות. בשחייה כזו הדגש הוא על אזור החזה והחלק הקדמי של הגוף, אך ישנה השפעה מסוימת גם על הכתפיים והשרירים בזרוע האחורית.

כך תשחו בצורה יעילה

את ההקלה בכאבי הגב ניתן להרגיש לאחר 4-6 שבועות מתחילת האימונים. המשמעות היא שלא צריך להיבהל אם חוזרים מהאימונים הראשונים עייפים ותשושים, כי מדובר בתהליך הדרגתי. הדרך להפוך את השחייה ליעילה יותר היא לשמור על רף גבוה של עצימות ולהגיע לקצב לב של לפחות 60% מהדופק המרבי. עצימות נמוכה יותר לא תורמת באופן ממשי לכושר האירובי והיא עלולה להוריד לטמיון את הזמן שמושקע בטיפול בכאבי גב.

כמו כן, אנשים בעלי עודף משקל שסובלים מכאבי גב אך מתקשים לבצע פעילות ביבשה יכולים להיעזר במים לשם ציפה. השחייה מורידה עבורם את העומס על המפרקים בעיקר באזור הגב התחתון, הירך והבטן ומסייעת להעלאת יכולת התנועה והתפקוד במים.

לסיכום, העומס המופעל על הגוף בשחייה נמוך בשל כוח ההתנגדות של המים ולכן מדובר בפעילות גופנית שמתאימה להקלה על כאבי גב. בנוסף, השחייה מחזקת את השרירים וניתן לבצע אותה בסגנונות שונים.