Search
מחקר קושר כושר קרדיו-נשימה נמוך בגיל ההתבגרות לסיכון מוגבר למחלות לב בגיל העמידה

מחקר מראה השפעות של אימוני התנגדות כבדים לאורך שנה על כוח חיוני ברגליים

12 חודשים של אימוני התנגדות כבדים-; פעילות גופנית שגורמת לשרירים לפעול נגד כוח-; בסביבות הפרישה משמר כוח חיוני של הרגליים שנים מאוחר יותר, מראים את תוצאות המעקב של ניסוי קליני, שפורסם באינטרנט בכתב העת הפתוחה BMJ Open Sport & Exercise Medicine.

דלדול של כוח שרירי הרגליים נחשב כמנבא חזק למוות בקרב אנשים מבוגרים, ולכן חשוב לשמור עליו, אומרים החוקרים.

מסת שרירי השלד ותפקוד יורדים באופן טבעי עם העלייה בגיל, ולבסוף מפריע לתנועתיות ולאוטונומיה אצל אנשים מבוגרים, מציינים החוקרים.

אימוני התנגדות, שיכולים לכלול משקולות, משקל גוף או רצועות התנגדות, יכולים לעזור לנטרל את האובדן הזה, אך רוב המחקר שפורסם כלל פרקי זמן קצרים יחסית (6-9 חודשים) כדי לנטר את השפעותיו.

לכן החוקרים רצו לדעת האם שנה של אימוני התנגדות בפיקוח עם עומסים כבדים תעשה הבדל כלשהו בטווח הארוך יותר.

הם עקבו אחר המשתתפים במחקר LIve Active Successful Aging (LISA), ניסוי מבוקר אקראי גדול, שתוצאותיו הראו שניתן לשמור על כוח במשך 12 חודשים לאחר שנה אחת של אימוני התנגדות כבדים.

באותה תקופה, משתתפים שפרשו לאחרונה והיו בריאים ופעילים היו מרובדים לפי מין, משקל (BMI) והיכולת לקום מכיסא ללא סיוע.

הם חולקו באופן אקראי לשנה של הרמת משקלים כבדים 3 פעמים בשבוע (149), או לאימונים בעצימות מתונה (154), הכוללים מעגלים ששילבו תרגילי משקל גוף ורצועות התנגדות 3 פעמים בשבוע, או לקבוצת השוואה ( 148), כולם עודדו לשמור על רמות הפעילות הגופנית הרגילות שלהם.

חוזק העצמות והשרירים ורמות השומן בגוף נמדדו בכל המשתתפים בתחילת הניסוי, ולאחר מכן שוב לאחר שנה, שנתיים ו-4 שנים.

לאחר 4 שנים, 369 משתתפים היו זמינים להערכה: 128/149 מאלה שעשו את אימוני ההתנגדות למשקולות כבדות; 126/154 ממי שמסיימים אימון בעצימות מתונה; ו-115/148 מאלה בקבוצת ההשוואה. 82 אנשים נשרו, בעיקר בגלל חוסר מוטיבציה או מחלה.

בממוצע, המשתתפים היו בני 71 (טווח 64-75) בשנה 4; 61% היו נשים; והם עדיין היו פעילים בהתבסס על הפעילות הגופנית היומית שלהם, שעמדה על ממוצע של כמעט 10,000 צעדים, כפי שתועד על ידי עוקב הפעילות.

לאחר 4 שנים, לא היה הבדל בין שלוש הקבוצות בכוח מותח הרגליים-; היכולת לבעוט בדוושה כמה שיותר חזק ומהיר ככל האפשר — כוח אחיזת היד (מדד של חוזק כללי), ומסת רגליים רזה (משקל מינוס שומן בגוף), עם ירידות בכל 3 האינדיקטורים על פני הלוח.

כוח הרגליים, לעומת זאת, עדיין נשמר באותה רמה בקבוצת אימוני התנגדות במשקלים כבדים, אך נפל בקבוצות האימון וההשוואה בעצימות מתונה, אולי בגלל שינויים במערכת העצבים בתגובה לאימוני התנגדות, מציעים החוקרים. וההבדל הזה היה מובהק סטטיסטית.

באשר לשומן הקרביים – השומן המאוחסן פנימית סביב האיברים – רמות זה נשארו זהות בקבוצות אימוני התנגדות למשקולות כבדות ופעילות גופנית בעצימות מתונה, אך עלו בקבוצת ההשוואה.

זה מרמז שחלק מהפרמטרים עשויים שלא להיות תלויים בעומס המשקל או בעצימות האימון בטווח הארוך, מציעים החוקרים.

הם מכירים בכך שהמשתתפים במחקר היו בריאים ופעילים יותר מהממוצע למרות מצב אחד לטווח ארוך לפחות ב-80% מהמקרים, כך שהם לא בהכרח מייצגים את האוכלוסייה כולה.

אבל הם מסכמים: "מחקר זה מספק ראיות לכך שאימוני התנגדות עם עומסים כבדים בגיל פרישה יכולים להיות בעלי השפעות ארוכות טווח לאורך מספר שנים. התוצאות, לפיכך, מספקות אמצעים למתרגלים ולקובעי מדיניות לעודד אנשים מבוגרים לעסוק בהתנגדות כבדה. הַדְרָכָה."

דילוג לתוכן