Search
ניהול מיגרנות ותסמיני גיל המעבר כדי להפחית סיכונים קרדיווסקולריים בנשים בגיל העמידה

מחקר מראה את הפוטנציאל של טיפולי חום לקדם הזדקנות בריאה יותר

מחקר חדש שבוצע עם עכברים מצביע על כך שזמן יומי בסביבה חמה כמו סאונה עשוי לעזור למבוגרים, במיוחד נשים, להילחם בהשמנה הקשורה לגיל ובתנגודת לאינסולין. המחקר מראה את הפוטנציאל של טיפולי חום כדרך פשוטה לקדם הזדקנות בריאה יותר.

החוקרים גילו שעכברים נקבות מבוגרות שקיבלו טיפול יומי של 30 דקות בחום כל הגוף, עלו פחות במשקל והראו שימוש משופר באינסולין, שעוזר לשלוט ברמת הסוכר בדם. החוקרים זיהו גם את התהליכים הביולוגיים האחראים להשפעות המועילות הללו.

בהשוואה לגברים, לנשים יש סבירות גבוהה יותר לסבול מהשמנת יתר או עודף משקל. הדבר נכון במיוחד לאחר גיל המעבר, עקב איבוד האסטרוגן בגוף. המחקר שלנו מצביע על כך שטיפול בחום של כל הגוף יכול לשמש פתרון יעיל ולא פולשני לניהול עלייה במשקל ותנגודת לאינסולין הקשורים לגיל המעבר".

סונקיו צ'ונג, דוקטורט, ראש צוות מחקר, פרופסור חבר במחלקה לתזונה, אוניברסיטת מסצ'וסטס אמהרסט

Rong Fan, מועמד לדוקטורט שייעצו על ידי צ'ונג, יציג את הממצאים ב-NUTRITION 2024, מפגש הדגל השנתי של האגודה האמריקאית לתזונה שנערך בין ה-29 ביוני ל-2 ביולי בשיקגו.

"טיפול בחום יכול להיות אופציה מעשית עבור אלה עם שומן בטני מוגבר וסיכון גבוה יותר למחלות מטבוליות הנגרמות על ידי שינויים הורמונליים בגיל המעבר", אמר פאן. "זה יכול להשתלב בקלות בפרקטיקות בריאות שגרתיות באמצעות מפגשים קבועים בסאונות, אמבטיות מחוממות או עם עטיפות חום מיוחדות."

לצורך המחקר, השחלות של עכברים נקבות מבוגרות הוסרו כדי להדגים מצבים שלאחר גיל המעבר. כדי לגרום לעלייה במשקל, העכברים קיבלו תזונה מערבית שהכילה 45% קלוריות משומן. קבוצה אחת של עכברים קיבלה 30 דקות של טיפול בחום יומי בתא חום שהוגדר ל-40 מעלות צלזיוס (104 מעלות פרנהייט) למשך 12 שבועות, בעוד שהקבוצה השנייה לא קיבלה טיפול בחום.

העכברים שקיבלו את הטיפול בחום לא הראו נזק לרקמות והפגינו רמות מופחתות משמעותית של לקטט דהידרוגנאז, מה שמעיד על פחות נזק לרקמות הקשור להזדקנות. הטיפול גם הפחית ביעילות את העלייה במשקל הנגרמת על ידי דיאטה עתירת שומן.

בהשוואה לעכברים שלא קיבלו את הטיפול, אלו שעברו טיפול בחום הראו שיפורים משמעותיים ברגישות לאינסולין ובאותות לאינסולין וכן מופחתת הצטברות שומן באזורים מרכזיים כמו הכבד ובשומן החום. בעוד שרקמת השומן אוגרת אנרגיה, שומן חום הוא סוג שומן פעיל מבחינה מטבולית שעוזר לגוף לשרוף יותר אנרגיה. מחקרים הראו שאנשים נוטים לאבד שומן חום כשהם מזדקנים וכשהם נכנסים לגיל המעבר, מה שתורם לחילוף חומרים איטי יותר.

החוקרים בחנו גם את המנגנונים המולקולריים המעורבים בהשפעות המועילות של טיפול בחום. הם גילו שהחום מפעיל מספר תהליכים מולקולריים שעוזרים לגוף להשתמש באנרגיה בצורה יעילה יותר ולשרוף שומן. שחקן מפתח הוא חלבון המכונה TRPV1, המתפקד כתעלת יוני סידן בממברנת התא. כאשר TRPV1 מופעל על ידי חום, מתחיל תהליך המכונה מחזור סידן חסר תועלת שבו הגוף משתמש באנרגיה (בצורה של ATP) כדי לשאוב יוני סידן על פני קרומי התא. תהליך זה מסייע להגביר את כמות האנרגיה שהגוף שורף.

הפעלת TRPV1 ומחזור הסידן שלאחר מכן מעוררים גם פירוק ושריפת שומנים. זה מפחית את הצטברות השומן ברקמות כמו הכבד ועוזר לשפר את הרגישות לאינסולין של הגוף, שהיא חיונית לבריאות מטבולית כללית. "סדרת אירועים זו מעידה על כך ששימוש קבוע של חום יכול לחקות את ההשפעות של שריפת קלוריות ואובדן שומן", אמר פאן. "זה יכול להיות יתרון במיוחד עבור אנשים שפעילות גופנית מאתגרת, ומספקת דרך מרגיעה לשיפור הבריאות המטבולית."

החוקרים מציינים שיש צורך לבצע מחקרים נוספים כדי לקבוע את משך ועוצמת החשיפה לחום האופטימליים באנשים למען יתרונות בריאותיים ולאשר את בטיחותה ויעילותה על פני אוכלוסיות מגוונות.

אוהד יציג את המחקר הזה בשעה 8:08-8:12 בבוקר CDT ביום שני, 1 ביולי במהלך התערבויות תזונתיות ותובנות מטבוליות בהזדקנות והשמנת יתר מפגש הבזק של תיאטרון הפוסטר במקורמיק פלייס (תַקצִיר; פרטי המצגת).

דילוג לתוכן