טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא מושג הכולל בתוכו גישות טיפוליות הרואות חשיבות בהגדרת מטרות ברורות, בעבודה חוויתית במהלך הטיפול וברכישת כלים שונים להתמודדות עם קשיים המביאים ביחד לשינוי.

המילה ‘קוגניציה’ מתייחסת לפרשנות שהאדם נותן למגוון המחשבות, הרגשות והתחושות הפיזיות שאנחנו חווים כל הזמן. המונח ‘התנהגות’ כולל את כל הפעולות שאדם עושה, הן עם עצמו והן מול אחרים. כל הגישות תחת המטרייה של CBT מבוססות על ההנחה כי מחשבות, רגשות, תחושות פיזיולוגיות והתנהגויות קשורים באופן הדוק ומשפיעים אלו על אלו. הנחה מרכזית נוספת היא שלאדם אין שליטה על המחשבות שעולות בראשו או על רגשות המתעוררים בסיטואציות מסוימות, אך יש לנו שליטה על ההתנהגות שלנו, כלומר – על איך אנחנו מגיבים לסיטואציות מסוימות.

כאן מתפצלות הגישות למיקודים שונים והגישה הנבחרת בטיפול תקבע בדרך כלל לפי כמה פרמטרים: הבעיה המרכזית של המטופל (למשל, חרדה חברתית, OCD, דיכאון), הקשיים המיידים שלו (לא מצליח להתקבל לעבודה, קושי להתקדם בזוגיות) ואופיו הייחודי של המטופל.

בחלק מהגישות, בחלק הקוגניטיבי יבחנו היטב מה הן המחשבות שעולות בסיטואציות הבעייתיות, מה טיבן ומשמעותן ועד כמה הן תואמות את המציאות. בגישות אחרות דווקא מלמדים את המטופל להסתכל על המחשבות רק כמחשבות ושאין חשיבות לכמה הן משקפות את המציאות. בשתי הדרכים, המטרה היא להפחית את השפעתן של מחשבות שליליות על ההתנהגות שלנו ובאופן זה לאפשר לנו לפעול ולנהוג כפי שהיינו רוצים ולא מתוך פחד והימנעות.

PIXABAY

בחלק ההתנהגותי – גישות מסויימות ידגישו את חשיבות ההתרגלות לתחושת החרדה ואף יציבו כמטרה את הפחתת התחושה הלא נעימה. בגישות חדשות יותר, המטרה תהיה להיות מסוגל לפעול כפי שהיית רוצה לפעול ביחד עם התחושה הלא נעימה (שיכולה להיות פחד או גועל למשל), גם אם היא מופיעה בעוצמה גבוהה במיוחד. גם בחלק זה, המטרה הכללית היא רכישת כלים שיאפשרו לנו לעשות את מה שהיינו רוצים כדי לפתח ולקדם את עצמנו.

מאפיין נוסף וחשוב של טיפולי CBT הוא ‘חינוך-פסיכולוגי’. רוב הגישות השייכות למטריית ה-CBT דוגלות במתן מידע למטופל על אופי ההפרעה ממנה הוא סובל, על הסימפטומים שלה וביטוים המחשבתי, הרגשי, הפיזי וההתנהגותי. ההנחה היא שמתן ידע לגבי מה שקורה לי עכשיו ומדוע הוא קורה, מאפשר להישאר בסיטואציה לא נעימה, להתמודד עם הפחד ולשנות את התנהגותי. כשאנשים מבינים מה הרציונל מאחורי הכלים שניתנים להם, מופיעה יותר מוטיבציה לתרגל אותם, גם אם זה מאוד קשה.

כמעט בכל טיפולי הCBT, המטופל יקבל משימות לבית, אותן עליו לעשות בזמן שבין הפגישות. מחקרים רבים מראים שככל שמטופל מקפיד לתרגל בחיי היום-יום את הכלים שרכש בפגישה הטיפולית – כך מצבו משתפר מהר יותר וההישגים הטיפוליים יישארו לאורך זמן. ביצוע משימות בית במהלך התהליך הטיפולי הוא הכרחי מפני שתרגול חוזר ונשנה מאפשר למידה עמוקה ויעילה יותר של כלי ההתמודדות ומפחית מהר יותר את תחושת המצוקה. אך יותר מכך, ישנן 168 שעות בשבוע והפגישה הטיפולית היא רק שעה אחת מתוכם. אם נמשיך לחשוב בדרכי החשיבה הישנות  ונמשיך להשתמש באותן דרכי התמודדות במהלך 167 השעות הנותרות לא צפוי להתרחש כל שינוי. כדי להצליח, יש לקחת את מה שלומדים בטיפול וליישם בחיי היומיום. המטרה הסופית היא כמובן שהמטופל ירכוש ארגז כלים להתמודדות עם קשייו, בו יוכל להשתמש גם לאחר שהטיפול יסתיים ובמקרה שיתעוררו קשיים נוספים.

לסיכום, טיפול בגישת CBT מתאים לאנשים שחווים קשיים בחיי היום-יום, בתפקודם במערכות יחסים, בהתנהלות הביתית או במישור המקצועי, שמרגישים מצוקה, לחץ או דיכאון, שנמנעים מסיטואציות מסוימות והיו רוצים לשנות את המצב ולהיות מסוגלים לפעול בעולם לפי ערכיהם ורצונותיהם.  אם גם אתם מרגישים כך, מוזמנים לפנות אלינו.

לקביעת פגישת הערכה התקשר/י : 1-800-657-657