יש פוביות רבות שמלוות אותנו בחיים המודרניים, ואחת מהן היא הפוביה הכי משתקת אנשים מניהול השגרה שלהם. אגורפוביה מגיעה בזמן שאתם הכי לא מצפים לה

צילום: pixabay

שגרת חיים מודרנית כרוכה במטלות רבות ובעמידה בהתחייבויות שונות. זה כשלעצמו עלול להלחיץ ולגרום לתופעות שונות אצל אנשים שמתקשים להתמודד עם רמות הלחץ האלה. נוסף על כך, יש חרדות טבעיות שנובעות מביצועים ומעמידה בכל הדרישות והציפיות, ועל כך עוד נוספות פוביות שנראה לכאורה שאין להן קשר לחיים כאלה, אבל יכול להיות שיש.

יכול להיות שהתגובה הצפויה ביותר של אדם שסובל מחרדות שונות היא לפתח פוביה כמו אגורפוביה, שמונעת ממנו למעשה את הצורך בהתמודדות עם חרדות ולחצים. אלא שפוביה כזאת פשוט לא יכולה לעבור בשלום אצל מי שחייב להתנהל ביום-יום, ולכן יש לדעת כי התקף כזה של אגורפוביה יכול להיות מטופל בהצלחה ואפשר לקבל כלים להתמודדות עם הפעם הבאה שזה עשוי לפרוץ.

מהי אגורפוביה?

אגורה ביוונית, היא כיכר השוק, כלומר מקום פתוח שאליו באים אנשים רבים. פוביה ממקומות פתוחים כאלה היא למעשה פחד ממקומות שיש בהם אנשים רבים, וזה יכול להיות גם מקום קטן יותר שיש בו צפיפות גדולה של אנשים. זה מתחיל מהפרעת חרדה ויכול להתבטא בהתקף אגורפוביה כאשר נמצאים במקום כזה ולא בטוחים שיכולים לשרוד בו ללא עזרה. הדחף הוא לצאת משם מהר ככל האפשר, או להימנע מלכתחילה ממקומות כאלה.

אגורפוביה מייצגת למעשה את הביטוי הקיצוני ביותר של חרדות חברתיות שיש לאנשים שלא מרגישים שהם מוגנים במחיצת אנשים שהם לא מכירים. זה יכול להיות מקום כמו מקום עבודה שבו יש אנשים חדשים וזרים רבים, או מקום כמו רחוב, אולם, קניון ומבנה ציבורי. התחושה המשותפת לכולם היא איום מתמיד שאי אפשר להסביר אותו בצורה רציונלית.

מה עושים בזמן התקף?

בזמן התקף כזה רצוי לא להיות לבד כדי שתוכלו לקבל עזרה מבלי להתעלף או להיכנס לפאניקה שתפחיד גם את האנשים מסביב. את ההתמודדות עם האגורפוביה עושים בעיקר בעבודה לפני המפגש והיציאה למקומות כאלה, בעזרת טיפול התנהגותי קוגניטיבי שנקרא CBT. אפשר להשתמש בשיטות כמו ביופידבק כדי לוודא שאתם יכולים לשלוט בתסמיני החרדה המשתקת, ולראות כיצד אתם מתקדמים בטיפול בפוביה ומצליחים לאט, לאט למזער את הפחדים ולפוגג אותם לגמרי.

כיצד עובדת שיטת הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי?

לפי שיטת CBT, הפחדים והחרדות שלנו נובעים בעיקר מתפיסת מציאות לא נאמנה לעובדות, ולכן ברגע שאנחנו מעוותים אותה אנחנו משליכים בצורה כזאת גם על הרגשות שמתעוררים בנו ועל ההתנהגות שנובעת מהם. ברגע ש”מיישרים” את תפיסת המציאות ורואים שהיא אחרת לגמרי ממה שדמיינו לעצמנו, אנחנו יכולים לפנות לשיפור השליטה גם בתגובות שלנו.

העבודה הזאת נעשית במגוון של כלים התנהגותיים קוגניטיביים שמוכרים חלקם משיטות של פסיכולוגיה חיובית, וחלקם ייחודיים כמו שיטת ביופידבק. בשיטה זו, שמיועדת בעיקר למי שמפגין תסמינים פיזיים בולטים כתוצאה מהפוביה, אנחנו יכולים לשפר את השליטה במדדים שונים כפי שהם מוצגים על המסך.

איך עובדים עם ביופידבק על אגורפוביה?

כשאתם רואים איך נמדדת תגובת הגוף לכם אתם מקבלים תמונה טובה יותר של מה שקורה לכם ויכולים גם לשנות אותה. זהו העיקרון. ביופידבק מחבר אתכם למחשב המציג אינדיקציה גרפית של מדיי עוררות ורגיעה  ובהנחיית מטפל אתם יכולים לראות שברגע שאתם מבינים שהחרדה נובעת מעיוות המציאות ואתם משנים את החשיבה שלכם עליה, באופן טבעי גם השליטה שלכם במדדים הגופניים משתפרת. כתוצאה מכך גם התקף האגורפוביה נכנס לשליטה ואתם יכולים להשתמש בכלים אלה גם ביום יום.

המאמר נכתב ע״י ד״ר עפר בר נחום מומחה בתחום CBT וביופידבק