Search
Study: The Role of Gut Microbiota, Nutrition, and Physical Activity in Depression and Obesity—Interdependent Mechanisms/Co-Occurrence. Image Credit: Bits And Splits/Shutterstock.com

חקר פרביוטיקה ופרוביוטיקה כלוחמים כפולים נגד דיכאון והשמנה

דיכאון הוא בין ההפרעות השכיחות והקשות ביותר בבריאות הנפש, המהווה עד 800,000 התאבדויות בשנה. גורמי הסיכון לדיכאון עברו אפוא מחקרים רבים.

מחקר שפורסם לאחרונה באינטרנט ב חומרים מזינים עוסק באינטראקציות בין דיכאון לתזונה, יחד עם פעילות גופנית.

לימוד: תפקידה של מיקרוביוטה במעיים, תזונה ופעילות גופנית בדיכאון ובהשמנת יתר – מנגנונים תלויים הדדיים/דו-התרחשות. קרדיט תמונה: Bits And Splits/Shutterstock.com

על דיכאון

הפרעות דיכאון כוללות מספר קטגוריות, כולל הפרעת דיכאון מתמשכת (דיסטימיה), הפרעה דיספורית קדם וסתית, וכן דיכאון הנגרם על ידי תרופות או תרופות ממכרות או על ידי מצבים רפואיים.

כולם מאופיינים בעצב ועצבנות, עם שינויים גופניים ונפשיים. ההשפעה היא ירידה באיכות החיים ופגיעה בתפקוד.

יתרה מכך, דיכאון ידוע כמגביר את הסיכון למספר מחלות מטבוליות, כגון סוכרת, השמנת יתר ומחלות לב איסכמיות.

לעומת זאת, דפוסי תזונה קשורים לבריאות נפשית כמו גם לתת תזונה. לדוגמה, צריכת שומן מוגזמת מובילה לדלקת כרונית ולהשמנה.

הַשׁמָנָה

השמנת יתר מוגדרת כהצטברות של עודף שומן בגוף, כפי שנמדד במדד מסת הגוף (BMI) ובאחוז השומן בגוף. זה קשור לסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם (CVD), עמידות לאינסולין, סרטן ונזק עצבי.

גורמי הסיכון להשמנה ידועים וכוללים מין, גיל, עישון, מלבד צריכה של עודף שומן ושל מזון מעובד, האופייניים לתזונה המערבית.

השמנת יתר ודיכאון משפיעים לרוב על אותו אדם, יחד עם הפרעות חרדה. יש להם מנגנון פעולה משותף, כפי שניתן לראות בקשר הדו-כיווני שלהם.

אנשים בדיכאון מרבים להתמכר לאכילה מנחמת, שעלולה להעלות את משקל הגוף, במיוחד אם האדם גם אינו פעיל. הסיכון להשמנה בקרב אנשים העוברים לחץ רגשי גבוה בכמעט 40%.

באופן דומה, לאנשים שמנים יש סיכוי גבוה יותר ב-20% לחרדות או לדיכאון בגלל דימוי עצמי שלילי וכן תפיסות חברתיות שליליות לפיהן הם עצלנים או לא ממושמעים מכדי לווסת את תזונתם ומשקלם. הטיפול בדיכאון בתרופות נוגדות דיכאון יעיל אך עלול לגרום לעלייה במשקל.

למרבה הצער, השמנת יתר ודיכאון הן מההפרעות הנפוצות ביותר בעולם ושיעור התמותה שלהן גבוה, מה שמוביל לעניין מדעי רב עוצמה ביחסי הגומלין ביניהן.

מיקרוביוטה במעיים

המיקרוביוטה של ​​המעיים חיונית לאגירת אנרגיה ולמטבוליזם תקין, אך מראה שונות ניכרת אצל אנשים שמנים לעומת אנשים רזים. זה כולל גיוון נמוך יותר ופחות חיידקים קומנסליים אבל יותר חיידקים פתוגניים בסובלים מהשמנת יתר. הסטייה הנובעת בחילוף החומרים עשויה לתרום להשמנה.

הצורך בתזונה רציונלית יחד עם טיפולים כמו פסיכותרפיה ותרופות לטיפול בחולים עם דיכאון מודגש על ידי כמה מדענים.

בנוסף, ייתכן שיידרשו פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה, יחד עם תוספי תזונה, לתיקון דיסביוזה ומחסור בוויטמינים.

פרוביוטיקה ומיקרוביוטה של ​​המעיים

החוקרים ביקשו להבין כיצד חיידקי מעיים עשויים להיות שימושיים בטיפול בהשמנת יתר ודיכאון ותפקידם של פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה בטיפול כזה.

מהסקירה עולה כי כ-57% מהרכב המיקרוביוטה של ​​המעי מגיב לדפוסי תזונה.

פרוביוטיקה מחזקת את מחסום המעיים ומווסתת את מערכת החיסון. השימוש בהם קשור לשיפור תסמיני הדיכאון, אולי על ידי אספקת ויטמין D וחומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs), הנלחמות בדלקת.

זנים מסוימים של חיידקים פרוביוטיים משפיעים ישירות על מסלולים עצביים. הם מעכבים את ציר ההיפותלמוס – יותרת המוח – יותרת הכליה המעורר דיכאון (ציר HPA), ומעודדים את הפרשת הנוירוטרנסמיטר GABA, הידוע גם בשם חומצה גמא-אמינו-בוטירית.

אחרים מייצרים נוירוטרנסמיטורים במעיים המשפיעים גם על המוח, ומשפיעים לטובה על מצב הרוח.

כמה ניסויים קליניים בבני אדם מצביעים על השפעה חיובית של פרוביוטיקה על הפרעות דיכאון כמו גם על השמנת יתר ומצבים מטבוליים קשורים כמו תנגודת לאינסולין, סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD).

מחקר נוסף חיוני כדי לאמת את התוצאות הללו, במיוחד מכיוון שהפרוביוטיקה פועלת היטב על בריאות המעיים ועל שליטה כללית במחלות רק כחלק מאסטרטגיית ניהול הוליסטית, כולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, ויסות מתח ושינה מספקת.

זני חיידקים הקשורים למסלולים עצביים משופרים, הנקראים לפעמים פסיכוביוטיקה, כוללים מרובים לקטובצילוס זנים כמו Lactobacillus casei Shirota, לקטובצילוס פרמנטום NS8 ו NS9ו לקטובצילוס rhamnosus JB-1בנוסף ל Bifidobacterium זנים כמו Bifidobacterium longum Rosell-175, Bifidobacterium longum 1714ו Bifidobacterium longum NCC3001.

דיאטה ובריאות נפשית

המוח מקבל חלק ניכר מחומרי המזון הנספגים ומנצל אותם כדי לשמור על בריאותו. לדוגמה, התחדשות, נוירופלסטיות ומאגר נאות של נוגדי חמצון תלויים באספקה ​​נכונה של חומרים מזינים למוח.

תוסף של חומצות שומן כמו חומצה איקוספנטאנואית (EPA) וחומצה דוקוסהקסאנואית (DHA), מגנזיום, חומצה פולית וויטמינים E ו-D הוצעו כמועילים במניעת דיכאון חמור או בהפחתת דלקת עצבית.

דיאטות ספציפיות כמו הדיאטה הים תיכונית (MD), ה-DASH (גישות דיאטטיות להפסקת יתר לחץ דם), או דיאטות צמחוניות הוערכו לעתים קרובות על הקשר שלהן עם בריאות גופנית ונפשית.

מחברי המחקר הנוכחי מצאו מופחתת הסיכון לדיכאון והשמנת יתר הן ב-DASH והן ב-MD, אך נתונים סותרים עם תזונה צמחונית וטבעונית. עם זאת, דיאטות צמחוניות באיכות גבוהה היו מגנות מפני דיכאון, והדגישו את התפקיד המרכזי של איכות התזונה בסוג התזונה שנבחרה.

פעילות גופנית והשמנה/הפרעות במצב הרוח

ישנן עדויות רבות לכך שניהול משקל נעזר על ידי הגדלת ההוצאה האנרגטית הכוללת ושיפור מצב הרוח, עם מופחתת חרדה ודיכאון. פעילות אירובית הומלצה בשל יכולתה לבנות כושר ולסייע בהפחתת משקל.

פעילות גופנית קשורה להארכת הטלומרים, סמן ביולוגי לבריאות מטבולית. זה קשור גם לבריאות מוח טובה יותר, איכות שינה ותסמיני דיכאון מופחתים.

פעילות גופנית קשורה גם להרכב מיקרוביוטה משופרת של המעיים, קומנסלים חזקים יותר ויותר חיידקים אנטי דלקתיים.

פעילות גופנית בתחילת החיים עשויה לקדם התפתחות של חיידקים שיכולים לעזור למארח להסתגל לתנאים משתנים ולקדם התפתחות מוחית בריאה.

ההשפעה הרחבה יותר של השמנת יתר ודיכאון

דיכאון קשור לתמותה ותחלואה מוגברת, היעדרות, ירידה חמורה באיכות החיים וירידה בתפוקה.

להשמנה, שכיום מוערך בשכיחות של 30% בארה"ב, יש גם השפעות עמוקות על הבריאות האישית והחברתית. זה מפחית את פוריות האישה, מקדם אובדן יכולת קוגניטיבית, מקצר את תוחלת החיים, ועלול להגביר את הקושי בתעסוקה.

מסקנות

להשמנה ודיכאון יש מקורות משותפים ופועלים להחמיר זה את זה. קשר גומלין זה משפיע באופן משמעותי על איכות החיים. הסבר אפשרי אחד לקשריהם עשוי להיות באמצעות דיסביוזיס במעיים.

זה עורר מחקרים רבים על השימוש הפוטנציאלי של פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה בדיכאון וחרדה, כמו גם בהשמנת יתר.

"ממצאים מעודדים ממחקר קיים מדגישים את הצורך בניסויים קליניים חזקים כדי להעריך את הפוטנציאל הטיפולי של אפנון מיקרוביוטה."

דילוג לתוכן