Search
Study: Effects of energy-restricted diets with or without nuts on weight, body composition and glycaemic control in adults: a scoping review. Image Credit: SNeG17/Shutterstock.com

האם אגוזים יכולים להגביר את הירידה במשקל ואת השליטה ברמת הסוכר בדם בדיאטה מוגבלת בקלוריות?

בסקירה שפורסמה לאחרונה ב סקירות מחקר תזונהחוקרים השוו את ההשפעות של דפוסי תזונה מוגבלים באנרגיה (ER) עם אגוזים או בלי על הרכב הגוף, המשקל וניהול הגליקמיה.

מחקר: השפעות של דיאטות מוגבלות באנרגיה עם או בלי אגוזים על משקל, הרכב גוף ושליטה גליקמית במבוגרים: סקירת היקף. קרדיט תמונה: SNeG17/Shutterstock.com

רקע כללי

תזונאים מייעצים לתזונה מוגבלת באנרגיה לירידה במשקל, הרכב גוף טוב יותר וניהול גליקמי. עם זאת, שמירה על איכות דיאטה גבוהה עשויה להיות קשה בגלל הצורך לספק את הדרישות התזונתיות החיוניות.

אגוזים, מזון עתיר רכיבים תזונתיים, יכולים לעזור לעמוד בדרישות הדיאטה הללו. עם זאת, אגוזים עשירים באנרגיה, מה שמעורר חששות לגבי השימוש בהם בתוכניות הרזיה.

הנתונים על ההשפעה של צריכת אגוזים על מדדים גליקמיים אינם עקביים, בין אם אצל אנשים בריאים ובין אם אלה עם תסמונת מטבולית, דיסליפידמיה או טרום סוכרת. לא ברור אם הכללת אגוזים בדיאטות ER עשויה לשפר את השליטה הגליקמית אפילו יותר.

לגבי הביקורת

בסקירת ההיקף הנוכחית, חוקרים חקרו האם שילוב אגוזים בתזונה מוגבלת בקלוריות משפיע על מדידות אנתרופומטריות וניהול גליקמי אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

החוקרים בחנו את מסדי הנתונים של Medline, Scopus ו- Embase עבור ניסויים מבוקרים אקראיים (RCTs) ביחידים כדי להעריך את ההשפעה של דיאטות מוגבלות באנרגיה עם או בלי אגוזים על מסת הגוף, הרכב הגוף וניהול גליקמי. RCTs כללו עודף משקל (מדד מסת הגוף (BMI) 25 עד 29.90 ק"ג מ"ר-2) או השמנת יתר (BMI ≥30 ק"ג מ'-2) אנשים עם נוכחות או היעדר תחלואה נלווית שעסקו בטיפולים תזונתיים להפחתת משקל.

החוקרים ביצעו את חיפוש הספרות ב-12 באפריל 2021 ושוב ב-25 בינואר 2022. ספרן אקדמי באוניברסיטת דרום אוסטרליה ניתח מילות מפתח וכותרות נושאים. שני חוקרים סקרו באופן עצמאי כותרות, תקצירים וטקסטים שלמים, כאשר חוקר שלישי פתר אי-התאמות.

החוקרים העריכו מחקרים אם התערבותם כללה דיאטות המועשרות בקלוריות מוגבלות באגוזים ומדידה את רמת הגלוקוז בדם בשיטות הבאות: גלוקוז ורידי, גלוקוז בנוזל ביניים או גלוקוז בדם בצום, שנדגמו באמצעות הוצאת דם ורידי, דקירות אצבעות, מדדי גלוקוז הבזק, או ניטור גלוקוז מסוג רציף (CGM). מחקרים מתאימים העריכו גם את הגלוקוז בצום וגם את מסת הגוף. כל דיאטה מוגבלת בקלוריות כללה זן אחד או יותר של אגוזי עץ או בוטנים בצורה שלמה, משחה או קצוצה.

החוקרים שללו מחקרים שבהם דיאטות ER כללו שמני אגוזים או אגוזים בנוסף לארוחה נוספת או כמרכיב בדפוס דיאטה שהפך את זיהוי ההשפעה הבלעדית של בליעת אגוזים לבלתי אפשרית. הם לא כללו מחקרים תצפיתיים ולא התערבותיים, מאמרי דעה, מאמרי כנס וניסויים בתרבות תאים בבעלי חיים. הם גם לא כללו רשומות שפורסמו בכתבי עת שאינם עברו ביקורת עמיתים בשפות שאינן אנגלית.

תוצאות ודיון

החיפוש הראשוני הניב 859 פרסומים. לאחר הסרת 166 כפילויות, החוקרים ביצעו סינון כותרת מופשט עבור 693 מחקרים וסקרו את כל הטקסט של 29 פרסומים, עם שבעה חקירות שתוארו בשמונה מאמרים שעומדים בקריטריוני ההכללה. תאריכי פרסום המחקר השתרעו בין 2003 ל-2022. מיקומי המחקר היו בעיקר צפון אמריקה, ברזיל ואיראן. כל הניסויים כללו 676 אנשים בגילאי 18 עד 79 שנים.

הגבלת האנרגיה הושגה על ידי הגדרת יעד אנרגיה ספציפי או הגבלת הצריכה ב-1,000 עד 4,200 קילו-ג'יי מצורכי האנרגיה היומיומיים. ההתערבויות נמשכו 28 ימים עד 52 שבועות וכללו 42 עד 84 גרם ליום של בוטנים (עם ובלי קליפה), שקדים, אגוזי מלך או פיסטוקים. למרות שהגבלת אנרגיה יכולה לגרום להפחתה ניכרת במשקל, הוספת אגוזים לדיאטות ER הובילה לירידה מוגברת במשקל רק בארבעה מתוך שבעה ניסויים.

החוקרים מצאו שדיאטת ER מועשרת באגוזים הורידה את המשקל מ-22.6 ל-19.5 ק"ג (אובדן אחוז: -3.0% עד -18%) או -0.1 עד -0.2 ק"ג לשבוע. התועלת המוגברת של דיאטות ER מועשרות באגוזים נעה בין -1.4 ל-0.4 ק"ג. זמן התוסף, מדידות אנתרופומטריות וסוג האגוזים שנבלעו היו בין השונות המשמעותיות ביותר בין הניסויים.

אגוזים כוללים חומצות שומן חיוניות (EFA), שיכולות לשפר את הניהול הגליקמי על ידי הפחתת ציטוקינים פרו-דלקתיים כגון גורם נמק-אלפא של הגידול (TNF-α) ועמידות לאינסולין. הפחמימות הנמוכות שלהם וכמות השומן הבלתי רווי הגבוהה שלהם, סיבים, ויטמיני B, מגנזיום וחלבונים מגבירים את חמצון השומן, ריקון קיבה איטי ומפחיתים את רמות הגלוקוז לאחר הארוחה. אגוזים גם מגבירים את השובע, שומרים על מסת השריר ומפחיתים את הוצאת האנרגיה למנוחה הקשורה לירידה במשקל. המטריצות המורכבות של דופן התא הצמחי שלהם מעכבות פירוק אנזימטי.

המחקר מצא ראיות מוגבלות התומכות ביתרונות של אגוזים להרכב הגוף או לניהול גליקמי. בעוד היתרונות בהפחתת משקל ובגליקמיה היו משתנים בעת הוספת אגוזים לתזונה מוגבלת באנרגיה, לא היו השפעות שליליות. רמת הגבלת הקלוריות השתנתה בין המחקרים, וכך גם סוג וכמות האגוזים שבהם נעשה שימוש. כל הניסויים מצאו שתזונה מוגבלת באנרגיה שיפרה את מסת הגוף עם השפעות משתנות על גלוקוז ואינסולין.

מחקר עתידי צריך להעריך את משך ותכולת המקרו-נוטריינטים של צריכת אגוזים ולחקור את ההשפעה של סוגי וכמויות אגוזים שונים, יחד עם רמות אנרגיה משתנות, על המשקל, הרכב הגוף והשליטה הגליקמית בקרב אוכלוסיות מגוונות עם רקע רפואי ואתני מגוון.

דילוג לתוכן