Search
קצב שינה לא סדיר קשור לבריאות לב וכלי דם ירודה יותר אצל אנשים בגיל העמידה

דפוסי שינה חושפים רמזים בריאותיים נסתרים

מעקב השינה שלך עשוי לספק לך מידע על יותר מסתם השינה שלך – ספציפית, הוא עשוי לתת לך מידע על מצבים כרוניים כגון סוכרת ודום נשימה בשינה ומחלות כגון COVID-19.

זהו אחד הממצאים של מחקר שניתח נתונים מ-5 מיליון לילות שינה על פני כ-33,000 אנשים. בהתבסס על הניתוחים החדשים, החוקרים זיהו חמישה סוגי שינה עיקריים, אותם כינו פנוטיפים של שינה, וניתן לחלקם עוד יותר ל-13 תתי סוגים.

החוקרים מצאו גם כי כיצד ובאיזו תדירות אדם עובר בין פנוטיפים של שינה יכול להציע פי שניים עד עשרה יותר מידע רלוונטי לאיתור מצבים בריאותיים בהשוואה רק להסתמך על פנוטיפ השינה הממוצע של אדם בלבד.

המחקר מופיע בכתב העת npj רפואה דיגיטלית ב-20 ביוני 2024.

באמצעות נתונים שנאספו מ-Oura Ring – טבעת חכמה העוקבת אחר שינה, טמפרטורת עור ומידע אחר – החוקרים בחנו אנשים בודדים במשך מספר חודשים, וראו אם יש להם מצבים בריאותיים כרוניים כגון סוכרת ודום נשימה בשינה, או מחלות כגון COVID-19 ושפעת.

צוות המחקר מצא שלעתים קרובות אנשים נעים בין פנוטיפים של שינה לאורך זמן, המשקפים שינוי במצב הבריאותי של אדם, ויוצרים מה שדומה ליומן הנסיעות של אדם דרך נוף השינה מונע הנתונים שיצרו החוקרים.

מצאנו ששינויים קטנים באיכות השינה עזרו לנו לזהות סיכונים בריאותיים. השינויים הקטנים האלה לא יופיעו בלילה ממוצע, או בשאלון, אז זה באמת מראה כיצד רכיבים לבישים עוזרים לנו לזהות סיכונים שאחרת היו מפספסים".

בנג'מין סמאר, אחד הכותבים הבכירים של המחקר וחבר סגל בבית הספר להנדסה ג'ייקובס ובמכון למדעי הנתונים Halicioglu, אוניברסיטת קליפורניה סן דייגו

בנוסף, החוקרים הדגישו כי מעקב אחר שינויים בשינה בטווח הארוך בסולם האוכלוסייה יכול לפתוח תובנות חדשות שרלוונטיות לבריאות הציבור, כגון האם שינויים מסוימים בדפוסים דרך נופי שינה אלה יכולים לספק אזהרה מוקדמת למחלות כרוניות או פגיעות. לזיהום.

עבודתו של צוות המחקר מבוססת על ניתוחים חדשים מתוך מערך הנתונים של TemPredict מאוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, אשר נוצר באמצעות נתונים שנאספו מאנשים העונדים את טבעת Oura הזמינה מסחרית במהלך מגיפת COVID-19 ב-2020.

את הניתוחים הובילו סמאר, שהוא גם סגל באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו שו צ'יין – ג'ין ליי המחלקה לביו-הנדסה, ופרופסור אדוארד וואנג במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, בשיתוף פעולה עם מוביל המחקר. באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו, פרופסור אשלי אי מייסון, קלינאית שינה מתרגלת. המחבר הראשי היה Varun Viswanath, סטודנט לתואר שני במחלקה להנדסת חשמל ומחשבים בבית הספר להנדסה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ג'ייקובס.

חמשת סוגי השינה

אלו הם חמשת פנוטיפים השינה שהחוקרים בחרו בהתבסס על נתונים מ-5 מיליון לילות שינה בקרב כ-33,000 אנשים. בעוד שגורמים רבים נכנסו למחקר, החוקרים זיהו גם כמה מגמות שעוזרות להפריד באופן אינטואיטיבי בין חמשת הפנוטיפים של השינה.

  • פנוטיפ 1: מה שאנו חושבים עליו כשינה "רגילה". בפנוטיפ זה, אנשים מקבלים כשמונה שעות שינה רצופות לפחות שישה ימים ברציפות. זהו סוג השינה המומלץ על ידי המכונים הלאומיים לבריאות והיה סוג השינה הנפוץ ביותר שמצאו.
  • פנוטיפ 2: אנשים ישנים ברציפות כמחצית הלילות, אבל הם ישנים רק לפרקי זמן קצרים בהתקפים של פחות משלוש שעות בחצי השני.
  • פנוטיפ 3: אנשים ישנים לרוב ברציפות, אבל הם חווים שינה מופרעת בסביבות לילה אחד בכל שבוע. הלילה שנקטע מאופיין בפרק זמן אחד של שינה ארוכה יחסית של כחמש שעות, ותקופת שינה קצרה אחת של פחות משלוש שעות.
  • פנוטיפ 4: אנשים שוב ישנים בעיקר ברציפות. אבל הם חווים לילות נדירים, שבהם התקפי שינה ארוכים מופרדים על ידי יקיצה באמצע השינה.
  • פנוטיפ 5: אנשים ישנים רק פרקי זמן קצרים מאוד בכל לילה. הפנוטיפ הזה היה הנדיר ביותר שמצאו החוקרים, והוא מייצג שינה מופרעת ביותר.

מעקב אחר שינויים בסוג השינה

כדי למדוד כיצד השתנו פנוטיפים של שינה עם הזמן, ויסוואנת בנה מודל מרחבי של כל 5 מיליון הלילות, שבו הפנוטיפים היו מיוצגים כאיים שונים, המורכבים לרוב משבועות שינה דומים. דפוסים שונים הופיעו במשך הזמן שאפשרו לחוקרים לדגמן את המסלולים של כל פרט בין האיים.

משם, מה שעזר להבחין בין אנשים עם מצבים כרוניים, כמו סוכרת ודום נשימה בשינה, לא היה הפנוטיפ הממוצע שלהם. במקום זאת, זה היה באיזו תדירות הם עברו בין איים בנוף השינה הזה. בדרך זו, גם אם מישהו החליף פנוטיפים רק לעתים רחוקות, העובדה שהוא אכן החליף עדיין יכולה לספק מידע שימושי על בריאותו.

הנתונים הראו כי נדיר שרוב האנשים עוברים מספר חודשים ללא כמה לילות של שינה מופרעת. "גילינו שההבדלים הקטנים באופן שבו הפרעות שינה מתרחשות יכולים לומר לנו הרבה. גם אם המקרים האלה נדירים, התדירות שלהם גם מעידה. אז זה לא רק אם אתה ישן טוב או לא – זה דפוסי השינה לאורך זמן שבהם המידע העיקרי מסתתר", אמר וואנג, מחבר שותף וחבר סגל להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.

לעומת זאת, אנשים לא נטו להישאר בדפוסים שהוגדרו על ידי שינה מופרעת. אבל התדירות שבה הם ביקרו בדפוסי שינה מסויימים מעידה רבות על מצבם הטוב.

"אם אתה מדמיין שיש נוף של סוגי שינה, אז זה פחות קשור למקום שבו אתה נוטה לחיות על הנוף הזה, ויותר על התדירות שאתה עוזב את האזור הזה", אמר ויסוואנת', מחבר העיתון המקביל.

מחקר קודם

במאמר חדש זה שפורסם ב-20 ביוני, צוות המחקר שינה את הטכניקה ששימשה במחקרים קודמים שהיתה החקירה הדומה הגדולה ביותר של שינה עד כה, ששאבה כ-103,000 לילות של נתונים מבנק הביולוגי בבריטניה. אותו מחקר קודם בחן את תזמון השינה והתעוררויות ומאפיינים רבים הקשורים אליו, ולאחר מכן בנה "נוף" של היכן ירדו הלילות זה ביחס לזה. אבל חוקרים קודמים לא עשו שני דברים מרכזיים: הם לא יכלו להסתכל על פני זמן, מכיוון שהיו להם רק שניים עד שלושה לילות לאדם; והם לא יכלו לקשור את דפוסי השינה שנוצרו לתוצאות בריאותיות.

ניתוחי שינה אחרים בקנה מידה גדול בדקו הבדלים ברמה גבוהה במאפייני שינה פשוטים, כמו הזמן הכולל שאנשים בילו בשינה.

לעומת זאת, עבודה חדשה זו היא הראשונה להראות שחוקרים יכולים לכמת את הדינמיקה המשתנה של השינה של אנשים לאורך זמן ולהשתמש בכימות זה כדי לתת לאנשים תובנות טובות יותר לגבי בריאות השינה שלהם. המחקר גם מצביע על כך ששינויים אלו בשינה עשויים להצביע על סיכון גבוה יותר למגוון רחב של מצבים.

דילוג לתוכן