Search
בשרים על בסיס צמחי עשויים לשפר את בריאות הלב למרות היותם מעובדים במיוחד, מגלה מחקר

בשרים על בסיס צמחי עשויים לשפר את בריאות הלב למרות היותם מעובדים במיוחד, מגלה מחקר

חלופות בשר מן הצומח (PBMAs) עולות בפופולריות, במיוחד בקרב צרכנים צעירים ובעלי מודעות לבריאות שרוצים להחליף בשר מהחי בתזונה שלהם. מחקר שפורסם לאחרונה ב- כתב העת הקנדי לקרדיולוגיה קובע את ההשפעה המגנה על הלב של PBMAs בקנדים.

לימוד: בשר מהחי לעומת בשר על בסיס צמחי: ויכוח נוקב. קרדיט תמונה: Natalia Sem / Shuttersotck.com

מה הם PBMAs?

PBMAs הם מזונות מעובדים מאוד המשמשים כתחליפי בשר. הם מופיעים, טועמים ומרגישים כמו בשר מן החי, אך הם מסונתזים באמצעות חלבונים על בסיס צמחי כמו חיטה, סויה, אפונה ופטריות.

למעלה משישה מיליון קנדים אכלו מעט או לא בשר ב-2018, בעוד שכ-25% מהקנדים בסקר משנת 2020 שקלו להפחית את צריכת המזון שלהם. ההפחתה בצריכת בשר מהחי מסיבות אתיות, סביבתיות או תזונתיות הגדילה את צריכת ה-PBMA.

ל-PBMAs יש בדרך כלל צפיפות אנרגיה ממוצעת נמוכה יותר, כולל שומן, שומן רווי וחלבון, כמו גם תכולת סיבים גבוהה יותר, מאשר בשר. PBMAs מספקים את רוב המיקרו-נוטריינטים המצויים במוצרי בשר תוך שהם מציעים גם פרופיל תזונתי בריא יותר בהשוואה לרוב מוצרי הבשר מהחי. עם זאת, ל-PBMAs יש גם תכולת נתרן גבוהה יותר, מה שעלול להגביר את לחץ הדם ואת הסיכון למחלות לב וכלי דם (CVDs).

כיוון ש-PBMA מיוצר מתמציות של מזון מלא או מסונתז במעבדה, הם גם נחשבים למזון מעובד במיוחד. באופן כללי, צריכת מזון אולטרה מעובד קשורה לסיכון מוגבר לתמותה כוללת ולמחלות CVD ב-21% ומעל 35%, בהתאמה. סיכונים אלו עולים ב-2% וב-4%, בהתאמה, עבור כל עלייה במנה אחת בצריכה יומית של מזון מעובד במיוחד.

לפיכך, למרות היתרונות הפוטנציאליים הכרוכים בצריכת PBMAs, נותר צורך דחוף לצמצם את הצריכה של מוצרי מזון מעובדים במיוחד. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי להבהיר האם PBMAs אינם בריאים יותר ממוצרי בשר.

לגבי המחקר

המחקר הנוכחי כלל ניתוח סקירה שיטתית אחת של PBMAs ו-12 ניסויים מבוקרים, שחלקם היו אקראי.

חלק מהניסויים לא דיווחו על ערכי אפוליפופרוטאין B (ApoB), הנחשבים למנבא סיכון CVD המדויק ביותר בהשוואה לרמות הכולסטרול הכולל או בצפיפות נמוכה של ליפופרוטאין (LDL). דיאטות בקרה שונות במחקרים ושילובים שונים של PBMAs תרמו להטרוגניות בניתוח.

מה מראה המחקר?

למרות ש-PBMAs מהווים ספקטרום תזונתי רחב, צריכתם קשורה לבריאות לב וכלי דם כללית טובה יותר מאשר מוצרי בשר. יתרונות אלו נובעים ככל הנראה מתכולת השומן הרווי הנמוכה יותר שלהם, כמו גם תכולת השומנים הרב בלתי רוויים והסיבים התזונתיים גבוהה יותר. אפילו עם תכולת סיבים וחומצות שומן תואמות, נראה כי PBMAs מגינים על הלב בהשוואה לבשר.

נכון לעכשיו, PBMAs זמינים הם בעלי שומן רווי נמוך יותר ושומנים רב בלתי רוויים גבוהים יותר מאשר התחליפים המשמשים ברוב הניסויים הכלולים במטה-אנליזה הנוכחית. לפיכך, אומדן ההשפעה הקרדיולוגית של PBMAs היא כנראה שמרנית.

במספר ניסויים, החלפת בשר ב-PBMAs הייתה קשורה להפחתת כולסטרול כללי ו-LDL, ApoB-100 ומשקל הגוף. השפעות הורדת הכולסטרול של PBMAs עשויות לנבוע מגורמים שונים, כגון החלפת שמן זית בחמאה, מיונז, שומן חלב או מרגרינה. סוגים אלה של תחליפים תזונתיים קשורים בסיכון קרדיו-מטבולי מופחת ותמותה CVD במחקרים אחרים.

שמן זית, למשל, עשיר בפוליפנולים, המפחיתים דלקת, משפרים את תפקוד האנדותל ומורידים את רמות לחץ הדם. עם זאת, מחקרים רבים ציינו את השימוש בשמנים טרופיים לא מייצגים כמו שמני קוקוס, שהם 90% שומן רווי, כמקור השומן העיקרי, ולא בשמנים צמחיים נפוצים.

חלבון PBMA

צריכה מוגברת של קטניות מועילה לסיכון ל-CVD. במדינות מערביות, חלבון סויה הוא בין הבסיס הנפוץ ביותר של סינתזת PBMA והוא קשור באופן עקבי להפחתת הסיכון ל-CVD בשיעור של עד 16%. סויה עשירה בשומנים רב בלתי רוויים וסיבים, עם איזופלבונים בעלי פוטנציאל הגנה על הלב.

חלבון אפונה הוא מקור עיקרי נוסף לחלבון קטניות שאינו מבוסס סויה ב-PBMAs. מחקרים עדכניים מצביעים על כך שצריכת 400 גרם קטניות בכל שבוע עשויה להפחית את הסיכון למחלות CVD ביותר מ-10%; עם זאת, לא ניתן להעלות את היתרון הזה ישירות ל-PBMAs, המכילים חלבון מעובד בלבד.

גלוטן חיטה ומיקופרוטאינים נמצאים בשימוש נפוץ גם ב-PBMAs. היתרונות הפוטנציאליים לקידום הבריאות של גלוטן חיטה דורשים בדיקה נוספת, מכיוון שהוא עשוי להיות פשוט סמן לצריכת דגנים מלאים ולא מזון מגן.

Mycoprotein פופולרי בקרב חובבי כושר. זה מגרה מסת שריר וחוזק, בדומה להשפעות הקשורות לתזונה טבעונית עשירה בבשר או בסויה. יתר על כן, מיקופרוטאין עשוי לקדם שובע; עם זאת, השפעתו על רמות הכולסטרול נותרה לא ברורה.

מסקנות

החלפת בשר ב-PBMAs עשויה להגן על הלב."

דרושים מחקרים נוספים כדי לחקור את ההשפעות של PBMAs עם יותר שומנים בלתי רוויים על גורמי סיכון CVD, הכמויות והסוגים האופטימליים של PBMAs, והמזונות שעליהם להחליף. יש לאשר גם את התרגום של השפעות אלו להפחתה ממשית באירועים קרדיווסקולריים שליליים כמו התקפי לב ושבץ.

למרות שלא נצפו השפעות שליליות על סיכון CVD, למרות סיווג המזון האולטרה-מעובד שלהם, ניסויים ארוכי טווח חיוניים כדי לאשר את בטיחותם של PBMAs.

דילוג לתוכן