Search
דפוסי תזונה בילדות משפיעים על נוקשות עורקים בגיל ההתבגרות

איכות דיאטת נוער ואמצע החיים קשורה לבריאות מוח טובה יותר בשנים מאוחרות יותר

אכילת תזונה איכותית בנוער ובגיל העמידה יכולה לעזור לשמור על תפקוד המוח שלך בשנות העליונות שלך, על פי ממצאים ראשוניים חדשים ממחקר שהשתמש בנתונים שנאספו מלמעלה מ-3,000 אנשים שעוקבים אחריהם במשך כמעט שבעה עשורים.

המחקר מוסיף לגוף הולך וגדל של ראיות לכך שתזונה בריאה יכולה לסייע במניעת מחלת אלצהיימר וירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל. בעוד שרוב המחקרים הקודמים בנושא התמקדו בהרגלי אכילה של אנשים בשנות ה-60 וה-70 לחייהם, המחקר החדש הוא הראשון שעוקב אחר תזונה ויכולת קוגניטיבית לאורך כל החיים -; מגיל 4 עד 70 -; ומציע שהקישורים עשויים להתחיל הרבה יותר מוקדם ממה שהוכר בעבר.

ממצאים ראשוניים אלו תומכים בדרך כלל בהנחיה הנוכחית של בריאות הציבור לפיה חשוב לבסס דפוסי תזונה בריאים בשלב מוקדם בחיים על מנת לתמוך ולשמור על הבריאות לאורך החיים. הממצאים שלנו מספקים גם ראיות חדשות המצביעות על כך ששיפורים בדפוסי התזונה עד אמצע החיים עשויים להשפיע על ביצועים קוגניטיביים ולעזור למתן, או להפחית, ירידה קוגניטיבית בשנים מאוחרות יותר."

קלי קארה, דוקטורט, בוגרת טרייה של בית הספר ג'רלד ג'יי ודורותי ר. פרידמן למדעי התזונה והמדיניות באוניברסיטת טאפטס

קארה תציג את הממצאים ב-NUTRITION 2024, מפגש הדגל השנתי של האגודה האמריקאית לתזונה שנערך בין ה-29 ביוני ל-2 ביולי בשיקגו.

ביצועים קוגניטיביים, או יכולת חשיבה, יכולים להמשיך להשתפר גם עד גיל העמידה, אך בדרך כלל מתחילים לרדת לאחר גיל 65. מצבים חמורים יותר כמו דמנציה יכולים גם להתפתח לצד ירידות הקשורות להזדקנות. חוקרים אומרים כי אכילת תזונה בריאה -; בפרט, תזונה עשירה במזונות צמחיים המכילים רמות גבוהות של נוגדי חמצון ושומנים חד ורב בלתי רוויים -; יכול לתמוך בבריאות המוח על ידי הפחתת מתח חמצוני ושיפור זרימת הדם למוח.

למחקר החדש, מדענים השתמשו בנתונים של 3,059 מבוגרים בבריטניה שנרשמו כילדים למחקר שנקרא National Survey of Health and Development. חברי הקבוצה, הנקראת 1946 British Birth Cohort, סיפקו נתונים על צריכת תזונה, תוצאות קוגניטיביות וגורמים אחרים באמצעות שאלונים ומבחנים במהלך יותר מ-75 שנים.

בניתוח הצריכה התזונתית של המשתתפים בחמש נקודות זמן ביחס ליכולתם הקוגניטיבית בשבע נקודות זמן, החוקרים מצאו כי איכות התזונה הייתה קשורה קשר הדוק למגמות באופן כללי, או ליכולת הקוגניטיבית "גלובלית". לדוגמה, רק כ-8% מהאנשים עם תזונה לא איכותית שמרו על יכולת קוגניטיבית גבוהה ורק כ-7% מהאנשים עם תזונה איכותית שמרו על יכולת קוגניטיבית נמוכה לאורך זמן בהשוואה לבני גילם.

ליכולת הקוגניטיבית יכולה להיות השפעות חשובות על איכות החיים והעצמאות ככל שאנו מתבגרים. לדוגמה, בגיל 68-70, המשתתפים בקבוצה הקוגניטיבית הגבוהה ביותר הראו שימור גבוה בהרבה של זיכרון עבודה, מהירות עיבוד וביצועים קוגניטיביים כלליים בהשוואה לאלו בקבוצה הקוגניטיבית הנמוכה ביותר. בנוסף, כמעט רבע מהמשתתפים בקבוצה הקוגניטיבית הנמוכה ביותר הראו סימנים של דמנציה בנקודת זמן זו בעוד שאף אחד מאלה בקבוצה הקוגניטיבית הגבוהה ביותר לא הראה סימנים של דמנציה.

בעוד שרוב האנשים ראו שיפורים מתמידים באיכות התזונה שלהם לאורך הבגרות, החוקרים ציינו כי נראה כי הבדלים קלים באיכות התזונה בילדות נתנו את הטון לדפוסי התזונה של מאוחר יותר בחיים, לטוב ולרע. "זה מצביע על כך שצריכת תזונה בגיל מוקדם עשויה להשפיע על ההחלטות התזונתיות שלנו בשלב מאוחר יותר בחיים, וההשפעות המצטברות של הדיאטה לאורך זמן קשורות להתקדמות היכולות הקוגניטיביות העולמיות שלנו", אמר קארה.

כדי להעריך את איכות הדיאטה, החוקרים השתמשו במדד האכילה הבריאה לשנת 2020, המודד עד כמה התזונה של האדם תואמת את הנחיות התזונה לאמריקאים 2020-2025. משתתפי מחקר ששמרו על היכולות הקוגניטיביות הגבוהות ביותר לאורך זמן ביחס לבני גילם נטו לאכול יותר מזונות מומלצים כמו ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים ופחות נתרן, תוספת סוכרים ודגנים מזוקקים.

"דפוסי תזונה עשירים בקבוצות מזון צמחי מלא או פחות מעובד כולל ירקות ירוקים עליים, שעועית, פירות מלאים ודגנים מלאים עשויים להיות מגנים ביותר", אמרה קארה. "התאמת הצריכה התזונתית של האדם בכל גיל כדי לשלב יותר מהמזונות הללו ולהתאים יותר להמלצות התזונתיות הנוכחיות עשויה לשפר את הבריאות שלנו במובנים רבים, כולל הבריאות הקוגניטיבית שלנו."

מאחר שהמשתתפים במחקר היו בעיקר אנשים קווקזים מרחבי בריטניה, החוקרים אמרו כי יהיה צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אם התוצאות יחולו על אוכלוסיות בעלות מגוון גזעי, אתני ותזונתי גדול יותר. הם גם ציינו ששינויים במיקוד המחקר ובפרוטוקולים במהלך המחקר הארוך יצרו כמה פערים וחוסר עקביות באיסוף הנתונים. עם זאת, למרות המגבלות הללו, החוקרים הצליחו ליצור ציוני דירוג אחוזוני יכולת קוגניטיבית גלובלית תוך שימוש בנתונים מתחומים קוגניטיביים מרובים כדי להעריך כיצד המשתתפים בהשוואה לעמיתיהם בכל גיל ולאורך זמן.

קארה יציג את המחקר הזה בשעה 16:36-16:48 CDT ביום שני, 1 ביולי, במהלך התזמון של צריכת מזון ודפוסי תזונה: השלכות בריאות באוכלוסיות מזדקנות במפגש מקורמיק פלייס (תַקצִיר; פרטי המצגת).

דילוג לתוכן